Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2012

"Η πολιτική της λιτότητας οδηγεί στην καταστροφή"

Πώς να εξηγηθεί η επιμονή των ευρωπαϊκών ελίτ να διατηρούν μια πολιτική λιτότητας που επιδεινώνει την κρίση και βαθαίνει την ύφεση; Τι υπάρχει πίσω από τον επίμονο ισχυρισμό τους ότι δεν υπάρχει άλλη πολιτική από αυτή που κόβει τα φτερά των χωρών οι οποίες πετούν όλο και πιο χαμηλά; Πού θέλουν να φτάσουν;

Από μια κοινωνικοοικονομική σκοπιά...

 υπάρχουν λόγοι να υποψιάζεται κανείς ότι οι ευρωπαϊκές ελίτ θέλουν να εκμεταλλευτούν την κρίση για να ράψουν ένα νέο νομικό κοστούμι στα μέτρα του νέου καπιταλισμού.

Όπως γράφει ο Χοσέπ Ραμονέδα στο φύλλο της El Pais, η μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας που προωθεί η κυβέρνηση Ραχόι στην Ισπανία κινείται σε αυτή τη γραμμή: ενίσχυση των προνομίων όσων έχουν μεγαλύτερες εξουσίες (των επιχειρηματιών) και εξουδετέρωση των πολιτών μέσω της αποπολιτικοποίησής τους.

Για τον λόγο αυτό, έχει σημασία να παρουσιάζεται η κυρίαρχη πολιτική ως μοναδική, απέναντι στην οποία δεν υπάρχει εναλλακτική λύση.

Ο στόχος δεν είναι να επιτευχθούν βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα, αλλά να οικοδομηθεί μια νέα κοινωνία με λιγότερους ελέγχους, χαμηλότερους μισθούς, λιγότερα δικαιώματα για τους πολίτες, ένα κράτος αποδυναμωμένο και τις περισσότερες υπηρεσίες ιδιωτικοποιημένες.

Αυτή η ερμηνεία θεωρεί δεδομένο ότι οι κυβερνώντες έχουν μια ιδέα στρατηγική και σαφή για την αντιμετώπιση της κρίσης. Υπάρχει όμως και μια άλλη ερμηνεία, σύμφωνα με την οποία οι κυβερνώντες δεν διαθέτουν έναν οδικό χάρτη, ένα πρόγραμμα, και προχωρούν αυτοσχεδιάζοντας.

Τον ρυθμό τον δίνει φυσικά η Γερμανία. Όσο η πολιτική της λιτότητας τιμωρούσε τους υπόλοιπους και ωφελούσε τη Γερμανία, που κέρδιζε έδαφος διαθέτοντας ρευστό σε συνθήκες πολύ καλύτερες από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αυτή η στρατηγική είχε νόημα: εξυπηρετούσε τα γερμανικά συμφέροντα.

Όταν όμως το αποτέλεσμα είναι η ύφεση, και η Γερμανία βρίσκεται υποχρεωμένη να πληρώνει για να καλύπτονται οι ζημιές των εταίρων της, η πολιτική της λιτότητας αρχίζει να γίνεται ακατανόητη. Έρχονται έτσι στο προσκήνιο τα παλιά ιστορικά δαιμόνια. Η πρωσική ιδέα της εξουσίας. Η θέληση της γερμανικής ηγεμονίας.

Το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: Είναι άραγε οι ευρωπαϊκές ελίτ για άλλη μια φορά χαμένες, χωρίς να βλέπουν τις απειλές για το μέλλον, ή μια μέρα θα καταλάβουμε ότι ένα μέρος τους ήταν συνένοχο στην πορεία προς την καταστροφή;

Ο Νικολά Σαρκοζί μόλις εγκαινίασε μια προεκλογική εκστρατεία σε λαϊκίστικους τόνους. Η ανάλυσή του είναι απλή: καθώς ένα κύμα λαϊκισμού διατρέχει την Ευρώπη, μόνο με την ενσωμάτωση της άκρας Δεξιάς μπορεί να κερδίσει τις εκλογές.

Η στρατηγική αυτή έχει την αξία ότι διακρίνει το πρόβλημα, είναι όμως ανεύθυνη ως προς το ότι το «νομιμοποιεί». Οικοδομείται έτσι η αδιαφορία, σαν να μην έχει καμιά σημασία η απόσταση ανάμεσα στη δημοκρατική και την ξενόφοβη Δεξιά (ο διαχωρισμός της el pais είναι ατυχέστατος) . Η αδιαφορία είναι το νεκρό βάρος της Ιστορίας, έλεγε ο Γκράμσι.

Αυτό μας οδηγεί σε μια άλλη πιθανή ερμηνεία. Γίνεται πολλή κουβέντα αυτόν τον καιρό για τη μετριότητα των ηγετικών τάξεων. Όταν τα πράγματα πάνε άσχημα, η μελαγχολία ευνοεί τα πρόσωπα του χθες και τιμωρεί τα πρόσωπα του σήμερα.

Ίσως όμως αυτή η αίσθηση της μετριότητας να αντανακλά το αυξανόμενο ρήγμα ανάμεσα στην κοινωνία και τις ηγετικές τάξεις, που εκφράζεται με τη δυσφήμηση της πολιτικής.

Η ιστορία διδάσκει ότι αυτός είναι ο πρώτος δείκτης της παρακμής και σηματοδοτεί το τέλος των διαδικασιών της ιστορικής κυριαρχίας. Να είναι αυτό που συμβαίνει στην Ευρώπη; Οι ελίτ δεν το βλέπουν, δεν θέλουν να το δουν ή είναι ανίκανες να πάρουν τα πράγματα στα χέρια τους;

Αυτή η κρίση, για την Ευρώπη, δεν είναι μόνο οικονομική, είναι και πολιτική, πολιτιστική και ηθική, καταλήγει ο Ραμονέδα. Και αυτή είναι η συζήτηση που πρέπει να ανοίξει ανάμεσα στην κακοφωνία των ηγετών και τη σιωπή των πολιτών, που κάθε τόσο διακόπτεται από ένα κύμα διαμαρτυρίας.

Χωρίς τη συζήτηση αυτή, η δημοκρατία διατρέχει κίνδυνο: ή θα μας επιβληθεί ένα νέο οικονομικό και κοινωνικό μοντέλο ή εισερχόμαστε ανυπεράσπιστοι σε μια παρακμή που απειλεί να μειώσει τον ρόλο της Ευρώπης στον κόσμο.

Πηγή: El Pais

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ
"Ο ηρωικός άνθρωπος αισθάνεται πως είναι διαλεγμένος από την Μοίραν ως αγωνιστής και ως μάρτυς - περισσότερον ως μάρτυς, αφού την επιτυχίαν δεν την μετρεί με αποτελέσματα άμεσα, με αριθμούς και μεγέθη, δεν την μετρεί καν διόλου. Είναι το αλεξικέραυνον, που θα συγκεντρώση επάνω του (θα προσελκύση μάλλον εθελουσίως) όλας τας καταιγίδας και όλα τ' αστροπελέκια, διά να προστατευθούν τα κατοικητήρια των ειρηνικών ανθρώπων. Εις την ετοιμότητα του κινδύνου, τον σύρει με ακαταμάχητον έλξιν η αισθητική, θα έλεγα, γοητεία του κινδύνου, η συναίσθησις ότι είναι προνόμιον των ολίγων να συντρίβωνται υπέρ των άλλων υπό των άλλων - το πολυτιμότερον προνόμιον! Ο ηρωικός άνθρωπος δεν είναι το άνθος, δεν είν' ο καρπός - αυτά αντιπροσωπεύουν το παρόν και του παρόντος την ανεπιφύλακτον χαράν. Είναι ο σπόρος που θα ταφή και θα σαπίση δια ν' αναφανή το άνθισμα και το κάρπισμα. Είν' εκείνος που θάπτεται δια να εορτασθή η ανάστασις, και ανάστασις χωρίς ταφήν δεν υπάρχει."

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ
Απάντηση στο Ρουσίτ Πασά στα 1822

''Πασά μου, μου στέλνεις ένα μπουγιουρντί, μου λες να προσκυνήσω, και εγώ πασά μου ερώτησα τον πούτσο μου τον ίδιο, και αυτός μου αποκρίθηκε να μη σε προσκυνήσω κι αν ερθείς επάνω μου ευθύς να πολεμίσω''

Και απάντηση στον Σιλιχτάρ Μπόδα στα 1823

''Γαμώ την πίστιν σας και τον Μωχαμέτη σας. Δεν εντρέπεσθε να ζητείτε «από ημάς» συνθήκην με «έναν» κοντζιά σκατο-Σουλτάν Μαχμούτην -να τον χέσω και αυτόν και τον Βεζίρην σας και τον Εβραίον Σιλιχτάρ Μπόδα την πουτάνα! - Άμα ζήσω, θα τους γαμήσω. Άμα πεθάνω, θα μου κλάσουν τον πούτσο''

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
"Φυλάτε τη Γη σας και την Τιμή της μόνο με Σπαθί. Πάψετε σαπιοδάσκαλοι και σαπιορήτορες- ΑΝΑΦΟΡΑΤΖΗΔΕΣ- να εξευτελίζετε τη Φυλή. Πάψετε παλιόγρηες τις κλάψες, τα σάλια, τα μελάνια και πιάστε το Σπαθί. Τα πάντα στη Ζωή -Η ΦΥΣΙΣ ΤΟ ΛΕΕΙ- κατακτώνται με το Σπαθί."

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ
















Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση. Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα...

(Μέρος του λόγου που εκφώνησε ο Κολοκοτρώνης στην Πνύκα).

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ
Δεν με μέλει αν βάλω σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση, μια κυβέρνηση που δεν την σέβομαι, δεν είμαι καμωμένος για την κυβέρνηση ή για το κράτος, έγινα για το έθνος, και το ξέρω επειδή γι’ αυτό ίσα-ίσα πονώ. Για την κυβέρνηση μου έρχεται σιχαμός και καταφρόνια, άμα συλλογίζομαι την κυβέρνηση ξεπέφτω, μαργώνω και μαραίνομαι. Σηκώνομαι, ξανοίγω και ανθοβολώ άμα νοιώθω τον Ελληνισμό. Σε όποια γωνιά του Ελληνισμού και αν βρεθώ, θα πασχίζω πάντα να δυναμώνω, να ξυπνώ, να ζωντανεύω την ψυχή του, και ας γίνει οτι γίνει. Ξυπνώ καθε ύπνο, κεντρίζω καθε βαρεμό, συνδαυλίζω κάθε στάχτη, ξεσκεπάζω καθε σπίθα κρυμμένη και ανάβω κάθε φωτιά σβησμένη, βγάζω κάθε πνοή κουρασμένη και παίζω κάθε χορδή σιωπηλή. Ξυπνώ, ξυπνώ, ξυπνώ και γι αυτό με λεν και ξυπνητήρι…

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ
Είδα στον ύπνο μου τον Παύλο τον Μελά, να παίρνει σάρκα για να πει μια ιστορία για κάποια αγέρωχα κι αδούλωτα μυαλά, που προδιαγράφουν της Πατρίδας την πορεία. .
..

Είχ’ η μορφή του θλίψη, πόνο και οργή, για αυτούς που σήμερα τις τύχες μας ορίζουν, που ασελγούν πάνω σ΄ανθρώπους και σε γη και καθετί Ελληνικό το αφορίζουν.
...
Μέσα στην μπλε του την αντάρτικη στολή και με το χέρι του στη μαύρη τη πιστόλα, δίνει στους άντρες του ξανά την εντολή Ελευθερία και Πατρίδα πάνω από όλα!
...
Αν θες στον ύπνο σου να έρθει ο Μέλας μαζί μ’ αγγέλους, σκοτωμένα παλικάρια, να σε τραβήξουν απ ’τον δρόμο που τραβάς, για να βαδίσεις τα δικά τους τα αχνάρια... ..
.
φέρε στα μάτια σου του Παύλου τη στολή, ορκίσου πάνω της, πως δεν θα τον προδώσεις και συρε να βρεις την δική σου εντολή αφού τον ύπνο του εχθρού μας θα στοιχειώσεις.

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP