Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2011

ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΤΙΜΗΣΕ Ο ΚΑΜΙΝΗΣ...ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΥΣ ΤΩΝ ΙΜΙΩΝ ΟΥΤΕ ΝΑ ΤΟ ΣΚΕΦΤΕΙ

Από την ομιλία του για την ημέρα μνήμης των Εβραίων μαρτύρων και ηρώων. Άραγε θα έχει την ίδια στάση στους υπαρκτούς Έλληνες Μάρτυρες και Ήρωες; Aμφιβάλουμε. 


imera_mnimis_evraionΜε συγκίνηση δέχθηκα την πρόσκλησή σας να τιμήσουμε μαζί την Ημέρα Μνήμης των Ελλήνων Εβραίων Ηρώων και Μαρτύρων. Μου δίνετε έτσι την ευκαιρία να εκφράσω, και με την ιδιότητα πλέον του Δημάρχου Αθηναίων, τον βαθύ σεβασμό μου στη μνήμη των θυμάτων του Ολοκαυτώματος, αλλά και στη διαδρομή ζωής των επιζώντων. Αυτών που είδαν την ανθρώπινη ζωή να χάνει οποιαδήποτε αξία και που, περισσότερο από την εμπειρία ενός φρικτού θανάτου, κλήθηκαν να ζήσουν τη φρίκη του κενού. Την απώλεια των οικείων και των φίλων, όλων εκείνων των προσώπων που αποτελούν τους ισχυρότερους δεσμούς μας με τη ζωή.

Η εξόντωση των 65.000 Ελλήνων Εβραίων δεν αποτέλεσε για την Ελλάδα μόνο μια ανθρωπιστική τραγωδία. Άφησε μια βαθειά πληγή, μια αναπηρία, στο ίδιο το σώμα της χώρας μας. Γιατί ο Εβραϊσμός υπήρξε πάντα μια αναπόσπαστη συνιστώσα της ιστορίας της. Στον χώρο που σήμερα ονομάζουμε Ελλάδα, υπήρχαν εβραϊκές κοινότητες ήδη από την αρχαιότητα. Περιοδεύοντας για πρώτη φορά εδώ, ο απόστολος Παύλος συνάντησε οργανωμένες κοινότητες στους Φιλίππους, στη Θεσσαλονίκη, τη Βέροια, την Κόρινθο, ενδεχομένως και στην Αθήνα. Και όταν πολύ αργότερα, οι μακρινοί σας πρόγονοι αναγκάστηκαν να φύγουν από την Ισπανία, ήρθαν να προσθέσουν το δικό τους ανθρώπινο και πολιτισμικό κεφάλαιο στην πορεία διαμόρφωσης του νέου ελληνισμού.

Πολλές φορές με έχουν απασχολήσει τα πολιτικά, ηθικά και οντολογικά - θα έλεγα - προβλήματα, που έθεσε ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος. Και ιδίως τα προβλήματα που έθεσε το Ολοκαύτωμα, το αδιανόητο γεγονός που σφράγισε τον 20ο αιώνα. Πώς συνέβη αυτό; Πώς μπόρεσε να συμβεί; Πώς άνθρωποι της πολιτισμένης Ευρώπης, άνθρωποι από χώρες με λαμπρή συμβολή στα υψηλότερα επιτεύγματα του πολιτισμού, έφτασαν να εξοντώσουν ψυχρά, μεθοδικά, σχεδιασμένα, εκατομμύρια άλλους ανθρώπους;

Ίσως - είπε με εξαιρετική διαύγεια η Χάνα Άρεντ - γιατί το έγκλημα μπορεί να είναι ασυνήθιστο, πρωτοφανές στην ανθρώπινη ιστορία, όχι όμως και ο εγκληματίας. Εκείνος, μπορεί να είναι ένας “συνηθισμένος άνθρωπος”, ένας γκρίζος γραφειοκράτης χωρίς κριτική σκέψη και ηθική υπευθυνότητα. Ίσως - θα πρόσθετα εγώ - γιατί τίποτε δεν είναι δεδομένο. Οι ιδέες και οι αξίες μας, οι αρχές της κοινωνικής μας συμβίωσης, ο ίδιος ο πολιτισμός μας, κρίνονται και επανακρίνονται συνεχώς. Πρέπει να επαναβεβαιώνονται σε κάθε εποχή, από κάθε γενιά, από κάθε άνθρωπο ξεχωριστά.

Ακριβώς πάνω σε αυτές τις αρχές οικοδομήθηκαν οι μεταπολεμικές δημοκρατίες. Σε ένα είδος ηθικής και πολιτικής δέσμευσης, ότι δεν θα επιτρέψουμε να επαναληφθεί το αδιανόητο, που, ωστόσο, είχαμε επιτρέψει να συμβεί στο παρελθόν. Πιστεύω πως ούτε αυτό πρέπει να το θεωρούμε δεδομένο. Οφείλουμε, μάλλον, να το αποδεικνύουμε συνεχώς. Σε έναν κόσμο που αλλάζει δραματικά, σε μια Ευρώπη που παραπαίει χωρίς αίσθηση προορισμού, σε μια χώρα που ζει τη δεινότερη κρίση της μεταπολεμικής περιόδου, εκατομμύρια άνθρωποι αισθάνονται σήμερα εκκρεμείς. Χωρίς σταθερά σημεία αναφοράς, φοβισμένοι από το παρόν, ανασφαλείς για το μέλλον. Η δυσανεξία προς το διαφορετικό, η απόρριψη του άλλου, η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός, μπορούν εύκολα να βρουν γόνιμο έδαφος.

Καλούμαστε να ζήσουμε σε μια δύσκολη εποχή. Καλούμαστε να συμβιώσουμε σε μια δύσκολη εποχή. Καλούμαστε, επομένως, να αποδείξουμε ότι η ανεκτικότητα, η αποδοχή, ο διάλογος, αποτελούν τις αναντικατάστατες αρχές της ειρηνικής και δημιουργικής συμβίωσης. Ότι συνιστούν το ίδιο το περιεχόμενο του πολιτισμού μας. Καλούμαστε, με άλλα λόγια, να κατακτήσουμε την κριτική σκέψη και την ηθική υπευθυνότητα που έλειψαν σε άλλες εποχές.

Και δεν μιλώ για μια κοινωνία που απλώς ανέχεται και δεν αποκλείει το διαφορετικό θρήσκευμα, τη διαφορετική εθνική προέλευση, το διαφορετικό χρώμα, τη διαφορετική επιλογή ταυτότητας και τρόπου ζωής. Μιλώ για μια κοινωνία που θεωρεί την ετερότητα πλούτο και βρίσκει στη διαφορετικότητα τη δύναμή της.

Νομίζω ότι οι προσπάθειές μας για ένα τέτοιο σκοπό, θα ήταν και ο καλύτερος φόρος τιμής για τους ανθρώπους που σήμερα τιμούμε.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ
"Ο ηρωικός άνθρωπος αισθάνεται πως είναι διαλεγμένος από την Μοίραν ως αγωνιστής και ως μάρτυς - περισσότερον ως μάρτυς, αφού την επιτυχίαν δεν την μετρεί με αποτελέσματα άμεσα, με αριθμούς και μεγέθη, δεν την μετρεί καν διόλου. Είναι το αλεξικέραυνον, που θα συγκεντρώση επάνω του (θα προσελκύση μάλλον εθελουσίως) όλας τας καταιγίδας και όλα τ' αστροπελέκια, διά να προστατευθούν τα κατοικητήρια των ειρηνικών ανθρώπων. Εις την ετοιμότητα του κινδύνου, τον σύρει με ακαταμάχητον έλξιν η αισθητική, θα έλεγα, γοητεία του κινδύνου, η συναίσθησις ότι είναι προνόμιον των ολίγων να συντρίβωνται υπέρ των άλλων υπό των άλλων - το πολυτιμότερον προνόμιον! Ο ηρωικός άνθρωπος δεν είναι το άνθος, δεν είν' ο καρπός - αυτά αντιπροσωπεύουν το παρόν και του παρόντος την ανεπιφύλακτον χαράν. Είναι ο σπόρος που θα ταφή και θα σαπίση δια ν' αναφανή το άνθισμα και το κάρπισμα. Είν' εκείνος που θάπτεται δια να εορτασθή η ανάστασις, και ανάστασις χωρίς ταφήν δεν υπάρχει."

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ
Απάντηση στο Ρουσίτ Πασά στα 1822

''Πασά μου, μου στέλνεις ένα μπουγιουρντί, μου λες να προσκυνήσω, και εγώ πασά μου ερώτησα τον πούτσο μου τον ίδιο, και αυτός μου αποκρίθηκε να μη σε προσκυνήσω κι αν ερθείς επάνω μου ευθύς να πολεμίσω''

Και απάντηση στον Σιλιχτάρ Μπόδα στα 1823

''Γαμώ την πίστιν σας και τον Μωχαμέτη σας. Δεν εντρέπεσθε να ζητείτε «από ημάς» συνθήκην με «έναν» κοντζιά σκατο-Σουλτάν Μαχμούτην -να τον χέσω και αυτόν και τον Βεζίρην σας και τον Εβραίον Σιλιχτάρ Μπόδα την πουτάνα! - Άμα ζήσω, θα τους γαμήσω. Άμα πεθάνω, θα μου κλάσουν τον πούτσο''

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
"Φυλάτε τη Γη σας και την Τιμή της μόνο με Σπαθί. Πάψετε σαπιοδάσκαλοι και σαπιορήτορες- ΑΝΑΦΟΡΑΤΖΗΔΕΣ- να εξευτελίζετε τη Φυλή. Πάψετε παλιόγρηες τις κλάψες, τα σάλια, τα μελάνια και πιάστε το Σπαθί. Τα πάντα στη Ζωή -Η ΦΥΣΙΣ ΤΟ ΛΕΕΙ- κατακτώνται με το Σπαθί."

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ
















Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση. Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα...

(Μέρος του λόγου που εκφώνησε ο Κολοκοτρώνης στην Πνύκα).

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ
Δεν με μέλει αν βάλω σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση, μια κυβέρνηση που δεν την σέβομαι, δεν είμαι καμωμένος για την κυβέρνηση ή για το κράτος, έγινα για το έθνος, και το ξέρω επειδή γι’ αυτό ίσα-ίσα πονώ. Για την κυβέρνηση μου έρχεται σιχαμός και καταφρόνια, άμα συλλογίζομαι την κυβέρνηση ξεπέφτω, μαργώνω και μαραίνομαι. Σηκώνομαι, ξανοίγω και ανθοβολώ άμα νοιώθω τον Ελληνισμό. Σε όποια γωνιά του Ελληνισμού και αν βρεθώ, θα πασχίζω πάντα να δυναμώνω, να ξυπνώ, να ζωντανεύω την ψυχή του, και ας γίνει οτι γίνει. Ξυπνώ καθε ύπνο, κεντρίζω καθε βαρεμό, συνδαυλίζω κάθε στάχτη, ξεσκεπάζω καθε σπίθα κρυμμένη και ανάβω κάθε φωτιά σβησμένη, βγάζω κάθε πνοή κουρασμένη και παίζω κάθε χορδή σιωπηλή. Ξυπνώ, ξυπνώ, ξυπνώ και γι αυτό με λεν και ξυπνητήρι…

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ
Είδα στον ύπνο μου τον Παύλο τον Μελά, να παίρνει σάρκα για να πει μια ιστορία για κάποια αγέρωχα κι αδούλωτα μυαλά, που προδιαγράφουν της Πατρίδας την πορεία. .
..

Είχ’ η μορφή του θλίψη, πόνο και οργή, για αυτούς που σήμερα τις τύχες μας ορίζουν, που ασελγούν πάνω σ΄ανθρώπους και σε γη και καθετί Ελληνικό το αφορίζουν.
...
Μέσα στην μπλε του την αντάρτικη στολή και με το χέρι του στη μαύρη τη πιστόλα, δίνει στους άντρες του ξανά την εντολή Ελευθερία και Πατρίδα πάνω από όλα!
...
Αν θες στον ύπνο σου να έρθει ο Μέλας μαζί μ’ αγγέλους, σκοτωμένα παλικάρια, να σε τραβήξουν απ ’τον δρόμο που τραβάς, για να βαδίσεις τα δικά τους τα αχνάρια... ..
.
φέρε στα μάτια σου του Παύλου τη στολή, ορκίσου πάνω της, πως δεν θα τον προδώσεις και συρε να βρεις την δική σου εντολή αφού τον ύπνο του εχθρού μας θα στοιχειώσεις.

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP