Τετάρτη 6 Απριλίου 2011

Η χορευτική παράδοση και ο πολιτισμός των Ποντίων αντικείμενο έρευνας από Γιαπωνέζα Πανεπιστημιακό

Ψηλά κρατά τη σημαία της ελληνικής παράδοσης και του πολιτισμού στην Ιαπωνία η Πτολεμαιδιώτισσα Φωτεινή Σαββαίδου αναπτύσσοντας μία πολυσχιδή δραστηριότητα με έμφαση στην ανάδειξη των στοιχείων της ποντιακής χορευτικής έκφρασης στην οποία έχουν μυηθεί αρκετοί Ιάπωνες με πρώτη την...
καθηγήτρια χορού στο πανεπιστήμιο του Τόκυο Ριέκο Κασιράγκι η οποία προετοιμάζει έρευνα για την ιδιαιτερότητα των ποντιακών χορών με στόχο την διάδοση τους στην μακρινή Ασιατική χώρα.

Η τελευταία δραστηριότητα της Φωτεινής Σαββαΐδου καταγράφεται στα τέλη του Φεβρουαρίου όταν και σε συνεργασία με την Ελληνική πρεσβεία στο Τόκυο διοργάνωσε εκδήλωση παρουσίασης Ελληνικών χορών με χορογράφο την κ. Κασιράγκι στη διάρκεια της οποίας 15μελές ιαπωνικό συγκρότημα απέδωσε 12 χορούς από διάφορες περιοχές της χώρας μας (Πελλοπόνησο, Ήπειρο, Θεσσαλία, Χίο, και Λέσβο). Το αποκορύφωμα της εκδήλωσης ήταν όταν η Φωτεινή μαζί με την Ριέκο ένωσαν τα χέρια τους, απελευθερώνοντας όλη τη δύναμη τους για να χορέψουν 3 ποντιακούς χώρους, το κότσαρι, τη λετσίνα, και την τρυγόνα. Οι 120 θεατές, μεταξύ αυτών η κ. Τσαμαδού σύζυγος του Έλληνα πρέσβη στο Τόκυο και δύο σύμβουλοι της πρεσβείας, παρακολούθησαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προσοχή την προσπάθεια των δύο γυναικών, επιβραβεύοντας την απόδοση τους με ενθουσιώδη χειροκροτήματα και επιφωνήματα. Αξίζει να αναφερθεί ότι είναι η 3η φορά από το 2009 όπου ποντιακοί χοροί παρουσιάζονται σε ελληνικο-ιαπωνικό ακροατήριο και συγκλονίζουν με την δύναμη, την ένταση, την ιδιαιτερότητα στις κινήσεις, το ρίγος που διαπερνούν από τους χορευτές στους θεατές. Η υπόσχεση που έδωσε η γιαπωνέζα πανεπιστημιακός διαπιστώνοντας την αποδοχή του κοινού ήταν ότι η επίδειξη ελληνικών χορών ήταν μόνο η αρχή επιφυλάσσοντας πολλές εκπλήξεις και συγκινήσεις για τη συνέχεια. Σε ότι αφορά την ποντιακή χορευτική παράδοση και ευρύτερα τα πολιτιστικά στοιχεία, η Ριέκο Κασιράγκι με την ιδιότητα της «πρέσβειρας των Ποντίων» στην χώρα του ανατέλλοντος ηλίου, αναλαμβάνει μέσα στην Άνοιξη, να ερευνήσει και να καταγράψει την ιστορία και τον πολιτισμό με σκοπό τη διάδοση τους στους συμπατριώτες της με τη βοήθεια της Φωτεινής Σαββαΐδου. Να υπενθυμίσουμε ότι το καλοκαίρι του 2009 η κ. Κασιράγκι μαζί με φοιτήτριες του τμήματος του και την Φωτεινή Σαββαΐδου επισκέφθηκαν την Πτολεμαΐδα και επιδόθηκαν στην εκμάθηση ποντιακών χορών με την φροντίδα και επίβλεψη του χοροδίδασκαλου Λάκη Καλομενίδη συμβάλλοντας τα μέγιστα και στην υλοποίηση της τελευταίας εκδήλωσης στο Τόκυο.

Τέλος να αναφέρουμε ότι η συμπατριώτισσα μας δίδει καθημερινά αγώνα για την διάδοση του ελληνικού πνεύματος και της κουλτούρας μέσα από την ανάληψη πρωτοβουλιών με την πιο πρόσφατη τη δημιουργία ιστοσελίδας (www.greeksofjapan.com) όπου Έλληνες που διαμένουν στην Ιαπωνία ενημερώνονται για διάφορες δραστηριότητες ενώ παράλληλα ο ιστότοπος λειτουργεί ως μία online κοινότητα εξυπηρετώντας την επικοινωνία της μεγάλης σε αξία και δράση της εκεί ελληνικής κοινότητας.

Πρωινός Λόγος - epontos

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ
"Ο ηρωικός άνθρωπος αισθάνεται πως είναι διαλεγμένος από την Μοίραν ως αγωνιστής και ως μάρτυς - περισσότερον ως μάρτυς, αφού την επιτυχίαν δεν την μετρεί με αποτελέσματα άμεσα, με αριθμούς και μεγέθη, δεν την μετρεί καν διόλου. Είναι το αλεξικέραυνον, που θα συγκεντρώση επάνω του (θα προσελκύση μάλλον εθελουσίως) όλας τας καταιγίδας και όλα τ' αστροπελέκια, διά να προστατευθούν τα κατοικητήρια των ειρηνικών ανθρώπων. Εις την ετοιμότητα του κινδύνου, τον σύρει με ακαταμάχητον έλξιν η αισθητική, θα έλεγα, γοητεία του κινδύνου, η συναίσθησις ότι είναι προνόμιον των ολίγων να συντρίβωνται υπέρ των άλλων υπό των άλλων - το πολυτιμότερον προνόμιον! Ο ηρωικός άνθρωπος δεν είναι το άνθος, δεν είν' ο καρπός - αυτά αντιπροσωπεύουν το παρόν και του παρόντος την ανεπιφύλακτον χαράν. Είναι ο σπόρος που θα ταφή και θα σαπίση δια ν' αναφανή το άνθισμα και το κάρπισμα. Είν' εκείνος που θάπτεται δια να εορτασθή η ανάστασις, και ανάστασις χωρίς ταφήν δεν υπάρχει."

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ
Απάντηση στο Ρουσίτ Πασά στα 1822

''Πασά μου, μου στέλνεις ένα μπουγιουρντί, μου λες να προσκυνήσω, και εγώ πασά μου ερώτησα τον πούτσο μου τον ίδιο, και αυτός μου αποκρίθηκε να μη σε προσκυνήσω κι αν ερθείς επάνω μου ευθύς να πολεμίσω''

Και απάντηση στον Σιλιχτάρ Μπόδα στα 1823

''Γαμώ την πίστιν σας και τον Μωχαμέτη σας. Δεν εντρέπεσθε να ζητείτε «από ημάς» συνθήκην με «έναν» κοντζιά σκατο-Σουλτάν Μαχμούτην -να τον χέσω και αυτόν και τον Βεζίρην σας και τον Εβραίον Σιλιχτάρ Μπόδα την πουτάνα! - Άμα ζήσω, θα τους γαμήσω. Άμα πεθάνω, θα μου κλάσουν τον πούτσο''

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
"Φυλάτε τη Γη σας και την Τιμή της μόνο με Σπαθί. Πάψετε σαπιοδάσκαλοι και σαπιορήτορες- ΑΝΑΦΟΡΑΤΖΗΔΕΣ- να εξευτελίζετε τη Φυλή. Πάψετε παλιόγρηες τις κλάψες, τα σάλια, τα μελάνια και πιάστε το Σπαθί. Τα πάντα στη Ζωή -Η ΦΥΣΙΣ ΤΟ ΛΕΕΙ- κατακτώνται με το Σπαθί."

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ
















Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση. Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα...

(Μέρος του λόγου που εκφώνησε ο Κολοκοτρώνης στην Πνύκα).

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ
Δεν με μέλει αν βάλω σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση, μια κυβέρνηση που δεν την σέβομαι, δεν είμαι καμωμένος για την κυβέρνηση ή για το κράτος, έγινα για το έθνος, και το ξέρω επειδή γι’ αυτό ίσα-ίσα πονώ. Για την κυβέρνηση μου έρχεται σιχαμός και καταφρόνια, άμα συλλογίζομαι την κυβέρνηση ξεπέφτω, μαργώνω και μαραίνομαι. Σηκώνομαι, ξανοίγω και ανθοβολώ άμα νοιώθω τον Ελληνισμό. Σε όποια γωνιά του Ελληνισμού και αν βρεθώ, θα πασχίζω πάντα να δυναμώνω, να ξυπνώ, να ζωντανεύω την ψυχή του, και ας γίνει οτι γίνει. Ξυπνώ καθε ύπνο, κεντρίζω καθε βαρεμό, συνδαυλίζω κάθε στάχτη, ξεσκεπάζω καθε σπίθα κρυμμένη και ανάβω κάθε φωτιά σβησμένη, βγάζω κάθε πνοή κουρασμένη και παίζω κάθε χορδή σιωπηλή. Ξυπνώ, ξυπνώ, ξυπνώ και γι αυτό με λεν και ξυπνητήρι…

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ
Είδα στον ύπνο μου τον Παύλο τον Μελά, να παίρνει σάρκα για να πει μια ιστορία για κάποια αγέρωχα κι αδούλωτα μυαλά, που προδιαγράφουν της Πατρίδας την πορεία. .
..

Είχ’ η μορφή του θλίψη, πόνο και οργή, για αυτούς που σήμερα τις τύχες μας ορίζουν, που ασελγούν πάνω σ΄ανθρώπους και σε γη και καθετί Ελληνικό το αφορίζουν.
...
Μέσα στην μπλε του την αντάρτικη στολή και με το χέρι του στη μαύρη τη πιστόλα, δίνει στους άντρες του ξανά την εντολή Ελευθερία και Πατρίδα πάνω από όλα!
...
Αν θες στον ύπνο σου να έρθει ο Μέλας μαζί μ’ αγγέλους, σκοτωμένα παλικάρια, να σε τραβήξουν απ ’τον δρόμο που τραβάς, για να βαδίσεις τα δικά τους τα αχνάρια... ..
.
φέρε στα μάτια σου του Παύλου τη στολή, ορκίσου πάνω της, πως δεν θα τον προδώσεις και συρε να βρεις την δική σου εντολή αφού τον ύπνο του εχθρού μας θα στοιχειώσεις.

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP