"Ψαλιδισμένη" επανέρχεται η ρύθμιση για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά
«Ψαλιδισμένη» επανέρχεται, αυτή τη φορά ως πράξη νομοθετικού περιεχομένου, που αναμένεται να εγκριθεί μετά το Πάσχα από το υπουργικό συμβούλιο, η ρύθμιση του ήδη παραιτηθέντος γενικού γραμματέα Καταναλωτή Δ. Σπυράκου, για τους υπερχρεωμένους δανειολήπτες, ενώ κόβεται....
εντελώς ολόκληρο το κεφάλαιό της που θα καθιέρωνε αυστηρούς κανόνες διαφάνειας στην ιδιωτική...
ασφάλιση και είχε προκαλέσει την έντονη αντίδραση των ασφαλιστικών εταιρειών.
Η... περιπέτεια της ρύθμισης Σπυράκου φαίνεται ότι θα συνεχισθεί και μετά το Πάσχα. Μετά την απόσυρσή της από νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, το τελευταίο που εγκρίθηκε από τη Βουλή τη Μεγάλη Τρίτη, πριν τη διάλυσή της για τις εκλογές, η διάταξη αναμένεται να συζητηθεί μετά το Πάσχα στο υπουργικό συμβούλιο, για να εγκριθεί ως πράξη νομοθετικού περιεχομένου με άμεση ισχύ, την οποία θα πρέπει να κυρώσει η Βουλή με τη νέα της σύνθεση αμέσως μετά τις εκλογές.
Αυτή ήταν, τουλάχιστον, η δέσμευση που ανέλαβε το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κουτρουμάνης, ανακοινώνοντας ότι η διαβούλευση για τη ρύθμιση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα κατέληξε θετικά, αλλά σε χρόνο που δεν επέτρεψε να κατατεθεί εκ νέου η ρύθμιση στη Βουλή, για να εγκριθεί πριν από τη διάλυσή της για τις εκλογές.
Τι μένει, ύστερα από αυτή τη μεγάλη «περιπέτεια»; Σύμφωνα με πληροφορίες της «Espresso» η πράξη νομοθετικού περιεχομένου που θα εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο θα περιλαμβάνει «ψαλιδισμένες» τις αρχικές ρυθμίσεις. Ειδικότερα:
- Οι αυτοαπασχολούμενοι, δηλαδή επαγγελματίες που απασχολούν μέχρι έναν εργαζόμενο, αρχικά προβλεπόταν ότι θα έχουν πλήρη δικαιώματα να αξιοποιήσουν τις ευνοϊκές διατάξεις του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Στη νέα εκδοχή της ρύθμισης, όμως, αυτό το δικαίωμα περιορίζετα [Ευάγγελος Ζερβέας.] αι, καθώς θα μπορούν να εντάσσονται στον νόμο μόνο εάν τα χρέη τους δεν ξεπερνούν τα 25.000 ευρώ. Η αλλαγή αυτή αντανακλά τις ενστάσεις που είχαν διατυπώσει οι τράπεζες, που έκριναν ότι το «άνοιγμα» του νόμου για τους υπερχρεωμένους και προς τους χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους θα μπορούσε να τους προκαλέσει μεγάλες ζημιές.
- Αλλες βασικές ρυθμίσεις του αρχικού σχεδίου θα διατηρηθούν και στην πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Ετσι, θα καθιερωθεί το δικαίωμα να έχει κάθε δανειολήπτης έναν «ακατάσχετο» τραπεζικό λογαριασμό με ποσό 1.500 ευρώ ή 2.000 ευρώ, αν υπάρχουν περισσότεροι του ενός δικαιούχοι. Επίσης, θα καταργηθεί η υποχρέωση να επιδιώκει ο δανειολήπτης εξωδικαστικό συμβιβασμό με την τράπεζα, πριν υποβάλει αίτηση ρύθμισης στο ειρηνοδικείο και αυτό θα γίνεται προαιρετικά (οι τράπεζες έως τώρα ήταν απολύτως αρνητικές στις αιτήσεις εξωδικαστικού συμβιβασμού, με συνέπεια να καθυστερεί πολύ η διαδικασία προσφυγής στο ειρηνοδικείο, χωρίς αποτέλεσμα για τον δανειολήπτη).
- Ομως, στην πράξη νομοθετικού περιεχόμενου δεν θα ενσωματωθούν τελικά όσα προβλέπονταν στην αρχική ρύθμιση, σχετικά με την καθιέρωση κανόνων διαφάνειας στα ασφαλιστικά συμβόλαια ζωής. Στη ρύθμιση προβλεπόταν, μεταξύ άλλων, ότι: Οι ασφαλιστικές εταιρείες θα είχαν την υποχρέωση παροχής πλήρους, γραπτής ενημέρωσης στον ασφαλιζόμενο για όλα τα χαρακτηριστικά του ασφαλιστικού συμβολαίου, με τρόπο εύληπτο, ενώ θα καθιερωνόταν ειδική διαδικασία ενημέρωσης για τα συμβόλαια ασφάλισης που συνδέονται με επενδύσεις. Οι εταιρείες θα ήταν υποχρεωμένες να μην προσφέρουν σύνθετα ασφαλιστικά προϊόντα σε άτομα που δεν έχουν τη δυνατότητα να κατανοήσουν τους όρους τους. Θα δινόταν δικαίωμα εξαγοράς ασφαλιστικών συμβολαίων από τον πρώτο χρόνο και θα καθιερωνόταν υποχρέωση των εταιρειών να παρέχουν ισότιμη πρόσβαση στην ασφάλιση σε άτομα με αναπηρία, που σήμερα αποκλείονται. Επιπλέον, θα καθιερωνόταν το δικαίωμα κάθε λήπτη ασφάλισης ή ασφαλισμένου να ζητάει αποζημίωση για τη ζημία που υφίσταται από την παραβίαση των διατάξεων του νόμου, αλλά και η επιβολή σοβαρών κυρώσεων από τις εποπτικές αρχές και τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
εντελώς ολόκληρο το κεφάλαιό της που θα καθιέρωνε αυστηρούς κανόνες διαφάνειας στην ιδιωτική...
ασφάλιση και είχε προκαλέσει την έντονη αντίδραση των ασφαλιστικών εταιρειών.
Η... περιπέτεια της ρύθμισης Σπυράκου φαίνεται ότι θα συνεχισθεί και μετά το Πάσχα. Μετά την απόσυρσή της από νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, το τελευταίο που εγκρίθηκε από τη Βουλή τη Μεγάλη Τρίτη, πριν τη διάλυσή της για τις εκλογές, η διάταξη αναμένεται να συζητηθεί μετά το Πάσχα στο υπουργικό συμβούλιο, για να εγκριθεί ως πράξη νομοθετικού περιεχομένου με άμεση ισχύ, την οποία θα πρέπει να κυρώσει η Βουλή με τη νέα της σύνθεση αμέσως μετά τις εκλογές.
Αυτή ήταν, τουλάχιστον, η δέσμευση που ανέλαβε το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κουτρουμάνης, ανακοινώνοντας ότι η διαβούλευση για τη ρύθμιση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα κατέληξε θετικά, αλλά σε χρόνο που δεν επέτρεψε να κατατεθεί εκ νέου η ρύθμιση στη Βουλή, για να εγκριθεί πριν από τη διάλυσή της για τις εκλογές.
Τι μένει, ύστερα από αυτή τη μεγάλη «περιπέτεια»; Σύμφωνα με πληροφορίες της «Espresso» η πράξη νομοθετικού περιεχομένου που θα εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο θα περιλαμβάνει «ψαλιδισμένες» τις αρχικές ρυθμίσεις. Ειδικότερα:
- Οι αυτοαπασχολούμενοι, δηλαδή επαγγελματίες που απασχολούν μέχρι έναν εργαζόμενο, αρχικά προβλεπόταν ότι θα έχουν πλήρη δικαιώματα να αξιοποιήσουν τις ευνοϊκές διατάξεις του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Στη νέα εκδοχή της ρύθμισης, όμως, αυτό το δικαίωμα περιορίζετα [Ευάγγελος Ζερβέας.] αι, καθώς θα μπορούν να εντάσσονται στον νόμο μόνο εάν τα χρέη τους δεν ξεπερνούν τα 25.000 ευρώ. Η αλλαγή αυτή αντανακλά τις ενστάσεις που είχαν διατυπώσει οι τράπεζες, που έκριναν ότι το «άνοιγμα» του νόμου για τους υπερχρεωμένους και προς τους χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους θα μπορούσε να τους προκαλέσει μεγάλες ζημιές.
- Αλλες βασικές ρυθμίσεις του αρχικού σχεδίου θα διατηρηθούν και στην πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Ετσι, θα καθιερωθεί το δικαίωμα να έχει κάθε δανειολήπτης έναν «ακατάσχετο» τραπεζικό λογαριασμό με ποσό 1.500 ευρώ ή 2.000 ευρώ, αν υπάρχουν περισσότεροι του ενός δικαιούχοι. Επίσης, θα καταργηθεί η υποχρέωση να επιδιώκει ο δανειολήπτης εξωδικαστικό συμβιβασμό με την τράπεζα, πριν υποβάλει αίτηση ρύθμισης στο ειρηνοδικείο και αυτό θα γίνεται προαιρετικά (οι τράπεζες έως τώρα ήταν απολύτως αρνητικές στις αιτήσεις εξωδικαστικού συμβιβασμού, με συνέπεια να καθυστερεί πολύ η διαδικασία προσφυγής στο ειρηνοδικείο, χωρίς αποτέλεσμα για τον δανειολήπτη).
- Ομως, στην πράξη νομοθετικού περιεχόμενου δεν θα ενσωματωθούν τελικά όσα προβλέπονταν στην αρχική ρύθμιση, σχετικά με την καθιέρωση κανόνων διαφάνειας στα ασφαλιστικά συμβόλαια ζωής. Στη ρύθμιση προβλεπόταν, μεταξύ άλλων, ότι: Οι ασφαλιστικές εταιρείες θα είχαν την υποχρέωση παροχής πλήρους, γραπτής ενημέρωσης στον ασφαλιζόμενο για όλα τα χαρακτηριστικά του ασφαλιστικού συμβολαίου, με τρόπο εύληπτο, ενώ θα καθιερωνόταν ειδική διαδικασία ενημέρωσης για τα συμβόλαια ασφάλισης που συνδέονται με επενδύσεις. Οι εταιρείες θα ήταν υποχρεωμένες να μην προσφέρουν σύνθετα ασφαλιστικά προϊόντα σε άτομα που δεν έχουν τη δυνατότητα να κατανοήσουν τους όρους τους. Θα δινόταν δικαίωμα εξαγοράς ασφαλιστικών συμβολαίων από τον πρώτο χρόνο και θα καθιερωνόταν υποχρέωση των εταιρειών να παρέχουν ισότιμη πρόσβαση στην ασφάλιση σε άτομα με αναπηρία, που σήμερα αποκλείονται. Επιπλέον, θα καθιερωνόταν το δικαίωμα κάθε λήπτη ασφάλισης ή ασφαλισμένου να ζητάει αποζημίωση για τη ζημία που υφίσταται από την παραβίαση των διατάξεων του νόμου, αλλά και η επιβολή σοβαρών κυρώσεων από τις εποπτικές αρχές και τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου