Πέμπτη 2 Αυγούστου 2012

Δηλητηριάζουν τα άγρια πτηνά της Κρήτης

Αύξηση των περιστατικών δηλητηρίασης μεγάλων αρπακτικών πουλιών παρατηρήθηκε τον Ιούλιο στην Κρήτη, με το Πανεπιστήμιο Κρήτης – Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης (ΜΦΙΚ) να παραλαμβάνει για πρώτες βοήθειες και αποκατάσταση 1-2 πτηνά την εβδομάδα σε άσχημη κατάσταση.

Αν μάλιστα συνυπολογιστούν και τα πουλιά που δεν εντοπίζονται και πεθαίνουν αβοήθητα στην κρητική ύπαιθρο, τότε ο ρυθμός μείωσης της άγριας πανίδας της Κρήτης από την ανεξέλεγκτη και παράνομη χρήση δηλητηριασμένων δολωμάτων παίρνει εκρηκτικές διαστάσεις.

Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί το νεαρό όρνιο...
(ή σκάρα, ή καναβός, όπως συχνά αποκαλείται στην Κρήτη) της φωτογραφίας, που παραδόθηκε στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης πριν μερικές ημέρες από την Πόμπια Π.Ε. Ηρακλείου και το οποίο τελικά δεν επέζησε, παρά τις έντονες προσπάθειες των επιστημόνων του ΜΦΙΚ.

Η παράνομη χρήση δηλητηριασμένων δολωμάτων πλήττει σημαντικά τα αρπακτικά πουλιά, ιδιαίτερα τα μεγάλα πτωματοφάγα όπως ο γυπαετός (κοκκαλάς) και το όρνιο (σκάρα, καναβός), αλλά και τα υπόλοιπα αρπακτικά πουλιά όπως ο χρυσαετός (βιτσίλα), η γερακίνα (λαγουδογέρακο), η τυτώ (ζάρα) και ο νανόμπουφος.

Η βαθιά αυτή ριζωμένη συνήθεια, ευρέως διαδεδομένη για τον έλεγχο οικόσιτων ή άγριων ζώων που θεωρούνται «ενοχλητικά ή επιβλαβή» για τις ανθρώπινες δραστηριότητες, στοιχίζει σημαντικές «παράπλευρες» απώλειες στην άγρια πανίδα του νησιού, καθώς τα ζώα που δηλητηριάζονται αποτελούν «βιοδείκτες» της κατάστασης των αγροσυστημάτων και επιτελούν σημαντικό έργο «καθαρίζοντας» το περιβάλλον και ελέγχοντας τους πληθυσμούς «επιβλαβών ή ενοχλητικών» ειδών.

Δυστυχώς, το πρόβλημα της παράνομης χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων παρουσιάζει έξαρση κάθε χρόνο από τον Ιούλιο μέχρι τον Οκτώβριο, οπότε και υπάρχει αυξημένη ανθρώπινη δραστηριότητα στις ημιορεινές και ορεινές περιοχές του νησιού (κτηνοτροφία, μελισσοκομία και κυνήγι), όπου διαβιούν τα άγρια πτηνά.

Σύμφωνα με ευρήματα επιστημόνων-ερευνητών του ΜΦΙΚ στις ορεινές περιοχές της Κρήτης, δηλητηριασμένα δολώματα τοποθετούνται για την: α) αντιμετώπιση των σφηκών από μερικούς μελισσοκόμους, β) αντιμετώπιση των κορακοειδών και των αδέσποτων σκύλων από μερικούς κτηνοτρόφους, και γ) τοποθέτηση δολωμάτων από μερικούς βοσκούς – κυνηγούς για να εμποδίσουν άλλους κυνηγούς με τα σκυλιά τους να κυνηγήσουν σε συγκεκριμένες περιοχές.

Το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης υλοποιεί από τον Οκτώβριο 2010 ευρωπαϊκό πρόγραμμα LIFE+ για την αντιμετώπιση της παράνομης χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων με τίτλο: «Καινοτόμες Δράσεις για την Αντιμετώπιση της Παράνομης Χρήσης Δηλητηριασμένων Δολωμάτων σε Μεσογειακές Πιλοτικές Περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης» [LIFE09 NAT/ES/000533], με εταίρους από την Ισπανία, την Πορτογαλία και την Ελλάδα.

Στο πλαίσιο του προγράμματος υλοποιούνται στην Κρήτη από το ΜΦΙΚ δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού, συλλογή και επεξεργασία στοιχείων για την κατάσταση των πληθυσμών ειδών βιοποικιλότητας, επιστημονική συνδρομή σε περιπτώσεις δηλητηρίασης άγριων ζώων, δημιουργία δικτύων συνεργασίας για τη μείωση ή και εξάλειψη του φαινομένου με συμμετοχή κτηνοτρόφων, δήμων και κυνηγετικών συλλόγων – κυνηγών κ.ά.

Επιπλέον, λειτουργεί ήδη στο ΜΦΙΚ σε καθημερινή βάση δωρεάν τηλεφωνική γραμμή για καταγγελίες περιστατικών παράνομης χρήσης δηλητηριασμένων δολωμάτων: 800 11 020202.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ
"Ο ηρωικός άνθρωπος αισθάνεται πως είναι διαλεγμένος από την Μοίραν ως αγωνιστής και ως μάρτυς - περισσότερον ως μάρτυς, αφού την επιτυχίαν δεν την μετρεί με αποτελέσματα άμεσα, με αριθμούς και μεγέθη, δεν την μετρεί καν διόλου. Είναι το αλεξικέραυνον, που θα συγκεντρώση επάνω του (θα προσελκύση μάλλον εθελουσίως) όλας τας καταιγίδας και όλα τ' αστροπελέκια, διά να προστατευθούν τα κατοικητήρια των ειρηνικών ανθρώπων. Εις την ετοιμότητα του κινδύνου, τον σύρει με ακαταμάχητον έλξιν η αισθητική, θα έλεγα, γοητεία του κινδύνου, η συναίσθησις ότι είναι προνόμιον των ολίγων να συντρίβωνται υπέρ των άλλων υπό των άλλων - το πολυτιμότερον προνόμιον! Ο ηρωικός άνθρωπος δεν είναι το άνθος, δεν είν' ο καρπός - αυτά αντιπροσωπεύουν το παρόν και του παρόντος την ανεπιφύλακτον χαράν. Είναι ο σπόρος που θα ταφή και θα σαπίση δια ν' αναφανή το άνθισμα και το κάρπισμα. Είν' εκείνος που θάπτεται δια να εορτασθή η ανάστασις, και ανάστασις χωρίς ταφήν δεν υπάρχει."

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ
Απάντηση στο Ρουσίτ Πασά στα 1822

''Πασά μου, μου στέλνεις ένα μπουγιουρντί, μου λες να προσκυνήσω, και εγώ πασά μου ερώτησα τον πούτσο μου τον ίδιο, και αυτός μου αποκρίθηκε να μη σε προσκυνήσω κι αν ερθείς επάνω μου ευθύς να πολεμίσω''

Και απάντηση στον Σιλιχτάρ Μπόδα στα 1823

''Γαμώ την πίστιν σας και τον Μωχαμέτη σας. Δεν εντρέπεσθε να ζητείτε «από ημάς» συνθήκην με «έναν» κοντζιά σκατο-Σουλτάν Μαχμούτην -να τον χέσω και αυτόν και τον Βεζίρην σας και τον Εβραίον Σιλιχτάρ Μπόδα την πουτάνα! - Άμα ζήσω, θα τους γαμήσω. Άμα πεθάνω, θα μου κλάσουν τον πούτσο''

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
"Φυλάτε τη Γη σας και την Τιμή της μόνο με Σπαθί. Πάψετε σαπιοδάσκαλοι και σαπιορήτορες- ΑΝΑΦΟΡΑΤΖΗΔΕΣ- να εξευτελίζετε τη Φυλή. Πάψετε παλιόγρηες τις κλάψες, τα σάλια, τα μελάνια και πιάστε το Σπαθί. Τα πάντα στη Ζωή -Η ΦΥΣΙΣ ΤΟ ΛΕΕΙ- κατακτώνται με το Σπαθί."

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ
















Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση. Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα...

(Μέρος του λόγου που εκφώνησε ο Κολοκοτρώνης στην Πνύκα).

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ
Δεν με μέλει αν βάλω σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση, μια κυβέρνηση που δεν την σέβομαι, δεν είμαι καμωμένος για την κυβέρνηση ή για το κράτος, έγινα για το έθνος, και το ξέρω επειδή γι’ αυτό ίσα-ίσα πονώ. Για την κυβέρνηση μου έρχεται σιχαμός και καταφρόνια, άμα συλλογίζομαι την κυβέρνηση ξεπέφτω, μαργώνω και μαραίνομαι. Σηκώνομαι, ξανοίγω και ανθοβολώ άμα νοιώθω τον Ελληνισμό. Σε όποια γωνιά του Ελληνισμού και αν βρεθώ, θα πασχίζω πάντα να δυναμώνω, να ξυπνώ, να ζωντανεύω την ψυχή του, και ας γίνει οτι γίνει. Ξυπνώ καθε ύπνο, κεντρίζω καθε βαρεμό, συνδαυλίζω κάθε στάχτη, ξεσκεπάζω καθε σπίθα κρυμμένη και ανάβω κάθε φωτιά σβησμένη, βγάζω κάθε πνοή κουρασμένη και παίζω κάθε χορδή σιωπηλή. Ξυπνώ, ξυπνώ, ξυπνώ και γι αυτό με λεν και ξυπνητήρι…

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ
Είδα στον ύπνο μου τον Παύλο τον Μελά, να παίρνει σάρκα για να πει μια ιστορία για κάποια αγέρωχα κι αδούλωτα μυαλά, που προδιαγράφουν της Πατρίδας την πορεία. .
..

Είχ’ η μορφή του θλίψη, πόνο και οργή, για αυτούς που σήμερα τις τύχες μας ορίζουν, που ασελγούν πάνω σ΄ανθρώπους και σε γη και καθετί Ελληνικό το αφορίζουν.
...
Μέσα στην μπλε του την αντάρτικη στολή και με το χέρι του στη μαύρη τη πιστόλα, δίνει στους άντρες του ξανά την εντολή Ελευθερία και Πατρίδα πάνω από όλα!
...
Αν θες στον ύπνο σου να έρθει ο Μέλας μαζί μ’ αγγέλους, σκοτωμένα παλικάρια, να σε τραβήξουν απ ’τον δρόμο που τραβάς, για να βαδίσεις τα δικά τους τα αχνάρια... ..
.
φέρε στα μάτια σου του Παύλου τη στολή, ορκίσου πάνω της, πως δεν θα τον προδώσεις και συρε να βρεις την δική σου εντολή αφού τον ύπνο του εχθρού μας θα στοιχειώσεις.

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP