Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2011

Η Ακαδημία και οι μικρόψυχοι

Όταν αντιδρούν και κινητοποιούνται μηχανισμοί τρομοκρατίας, όταν αρνούνται να κατεβάσουν τους τόνους οι ιεροκηρύκες μιας νεο-οθωμανικής φαντασίωσης για την Ελλάδα

Γράφει ο Α. Ε. Γκότοβος


Με το αργυρό μετάλλιο η Ακαδημία Αθηνών βράβευσε φέτος τη Χαρά Νικοπούλου, τη δασκάλα που προσπάθησε να διαπαιδαγωγήσει τα παιδιά του Μεγάλου Δερείου με βάση το ελληνικό Σύνταγμα και τους ελληνικούς νόμους σε μια περιοχή που και τα δύο αμφισβητούνται ευθέως από συγκεκριμένους μηχανισμούς,. Τη βράβευσε «για την προσήλωσή της στο καθήκον, την αυταπάρνηση και την εθνοπρεπή της στάση κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας της ως δασκάλας στο Mεγάλο Δέρειο του νομού Έβρου». Στην τρομοκρατία αυτών των μηχανισμών - εν πολλοίς οφειλόμενη στην ανικανότητα της διοίκησης και σε μια πολιτική κατευνασμού στην περιοχή εκ μέρους του ελληνικού κράτους - η δασκάλα έδειξε σπάνιο σθένος και άντεξε, αποδεικνύοντας, όχι με συλλογισμούς αλλά στην πράξη, ότι τα σωβινιστικά τουρκο-μουσουλμανικά δίκτυα στη Θράκη δεν είναι τόσο ισχυρά, όσο κάποιοι θα ήθελαν να πιστεύουμε ότι είναι. Το ότι η Άννα Φραγκουδάκη και οι ομοϊδεάτες της ένθεν κακείθεν του πολιτικού φάσματος δεν θα βράβευαν ποτέ τη συγκεκριμένη δασκάλα, αν διοικούσαν την Ακαδημία Αθηνών, είναι ένα από τα σίγουρα αυτού του κόσμου. Δεν θα μπορούσαν κατ’ αρχήν να συμφωνήσουν με φράσεις της Ακαδημίας, όπως «εθνοπρεπής στάση», οι οποίες βρίσκονται εκτός ιδεολογικού κώδικα αυτής της παρέας. Μέχρις εδώ, ουδέν μεμπτόν. Το ότι, όμως, η ιδεολογική τύφλωση των επικριτών της χειρονομίας της Ακαδημίας Αθηνών δεν τους αφήνει να αναγνωρίσουν επί τέλους το προφανές, ότι δηλαδή στη χώρα αυτή υπάρχουν πολλοί που σκέφτονται εντελώς διαφορετικά για τα εκπαιδευτικά ζητήματα της Θράκης απ’ ό,τι εκείνοι, είναι κατάντια. Το ότι στην κριτική που ασκούν στην Ακαδημία δεν διστάζουν να διαστρεβλώνουν τα πράγματα – είναι το μόνο στο οποίο θα μπορούσαν με αξιώσεις να διεκδικήσουν εθνικό βραβείο – μέχρι τα όρια της προσβολής προσώπων, είναι ακόμη χειρότερη κατάντια. Το μίσος και η ζήλια τυφλώνουν, το γνωρίζουμε, αλλά όχι σε αυτό το βαθμό.

Γράφει η κ. Α. Φ. στα ΝΕΑ της 7.1.2011 ότι η δασκάλα του Δερείου προκάλεσε αναστάτωση στο χωριό και μπλέχτηκαν εκεί ακροδεξιές οργανώσεις, αλλά δεν μας λέει από ποια χώρα προέρχονται αυτές οι οργανώσεις. Γράφει επί λέξει ότι η δασκάλα «έκανε µηνύσεις σε µειονοτικές εφηµερίδες και τον µουσουλµάνο επιστάτη του σχολείου προκαλώντας δίκες και καταδίκες (είναι κόρη προέδρου του Αρείου Πάγου)», αφήνοντας να εννοηθεί ότι κέρδισε τις δίκες επειδή είναι κόρη δικαστικού λειτουργού. Προς τι όμως η δειλία; Αν πιστεύει ότι η δικαιοσύνη στην Ελλάδα είναι διατεταγμένη, γιατί δεν το δηλώνει ανοιχτά και αφήνει να το «ερμηνεύσουμε» εμείς μέσα από τις παρενθέσεις που επέχουν θέση αιτιολογικού συνδέσμου;
Ώστε, λοιπόν, δεν ενοχλεί τους πατριάρχες του φεμινισμού η βία που ασκείται σε μια γυναίκα, αλλά η αντίδραση της γυναίκας στη βία. Δεν ενοχλεί το ψεύδος και η δυσφήμιση δια του Τύπου ότι παρακίνησε τους μαθητές να ζωγραφίσουν τον Μωάμεθ, κάτι που θέτει σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή μιας γυναίκας από φανατικούς ισλαμιστές, αλλά η αντίδραση της δασκάλας σ’ αυτό το άθλιο και επικίνδυνο παιχνίδι και οι αποφάσεις της δικαιοσύνης, όταν καταγγέλθηκε η ύπουλη συκοφαντία. Ώστε τα παιδιά του σχολείου στο Μεγάλο Δέρειο δεν πρέπει να μάθουν ότι είναι Έλληνόπουλα και κακώς η δασκάλα που βραβεύτηκε τα εντάσσει σε αυτή την κατηγορία, δηλαδή στην κοινότητα των Ελλήνων. Αλλά έχουν περάσει πάνω από εννιά δεκαετίες από την εποχή που ο Πουλιόπουλος διατύπωνε τις θέσεις του περί …ενιαίας και ανεξάρτητης Θράκης. Θα γυρίσουμε στο 1924;...


Εντάξει, καταλάβαμε όλοι ποιους δεν θα ήθελαν οι νέοι Ιακωβίνοι της πολιτικής ορθότητας να βραβεύει η Ακαδημία Αθηνών. Κάποιοι, μάλιστα, συνοδοιπόροι έφτασαν στο σημείο να γράψουν ότι αν οι πανεπιστημιακοί δεν καταδικάσουμε αμέσως την Ακαδημία για το «ολίσθημά» της, θα μας βάλουν…τιμωρία. Άλλος πάλι, όχι και τόσο καλά ενημερωμένος, έγραψε ότι η δασκάλα δεν έπρεπε να βραβευτεί γιατί αγνόησε το αναλυτικό πρόγραμμα του υπουργείου παιδείας για τη μειονοτική εκπαίδευση, αλλά δεν διευκρίνισε αν εννοούσε τα αναλυτικά προγράμματα του Γεροκωστόπουλου από το 1957, με το περιεχόμενο των οποίων μάλλον δεν θα συμφωνούσε – γιατί άλλα δεν έχουν έκτοτε εκπονηθεί, παρά τα μεγάλα ποσά που έχουν διατεθεί.

Αλλά προφανώς η Ακαδημία έχει τα δικά της κριτήρια και δεν θέτει τις αποφάσεις της υπό την έγκριση τρίτων. Αυτό, όμως, που προβληματίζει ιδιαίτερα είναι η αδυναμία των ιεροκηρύκων μιας νεο-οθωμανικής φαντασίωσης για την Ελλάδα  να κατεβάσουν τον «αμανέ» - γιατί όντως τον έχουν πάρει πολύ ψηλά - παρά τις συχνές αναφορές πρωτοκλασάτων κυβερνητικών αξιωματούχων, έστω και μετά την οικονομική κρίση, σε μια άχρηστη γι αυτούς έννοια, την «πατρίδα». Αν σε αυτή την ηλικία δεν μπορούν να αντιληφθούν ότι σε εκπαιδευτικά θέματα εκφράζουν ιδεολογικές μειοψηφίες, τότε πότε θα το αντιληφθούν; Ή μήπως τελικά η διαμαρτυρία είναι κάπως πιο εργαλειακή από ό,τι δείχνει η σκηνοθεσία της; Γιατί όταν κανείς επιμένει να είναι ο υπεύθυνος του Προγράμματος Μουσουλμανοπαίδων στη Θράκη, χρειάζεται καλές δημόσιες σχέσεις με τους «παράγοντες» της μειονότητας και το καθοδηγητικό τους όργανο στην περιοχή, ειδικά όταν η αποτελεσματικότητα αυτού του Προγράμματος είναι αυτή που είναι, ενώ η «εικόνα» του εξαρτάται από την αντίδρασή τους. Το εμπεδώσαμε καλά δεκατρία χρόνια τώρα.
Υπάρχουν, όμως, και όρια. Μπορεί να διαφωνεί κανείς με την απόφαση της Ακαδημίας, μπορεί να διαφωνεί με τις ιδέες, ή με ορισμένες ιδέες, και τις πρακτικές, ή με ορισμένες πρακτικές, μιας δασκάλας που, αν μη τι άλλο, έδειξε όντως παιδαγωγικό σθένος. Αλλά όχι κι έτσι κυρία Φραγκουδάκη. Δείξτε και λίγη μεγαλοψυχία για έναν ιδεολογικό σας αντίπαλο που βραβεύτηκε από έναν πνευματικό θεσμό της χώρας, έστω και αν ο θεσμός αυτός κινείται ενίοτε εκτός πολιτικής ορθότητας!

Ο Α. Ε. Γκότοβος είναι Καθηγητής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

το είδαμε εδώ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ
"Ο ηρωικός άνθρωπος αισθάνεται πως είναι διαλεγμένος από την Μοίραν ως αγωνιστής και ως μάρτυς - περισσότερον ως μάρτυς, αφού την επιτυχίαν δεν την μετρεί με αποτελέσματα άμεσα, με αριθμούς και μεγέθη, δεν την μετρεί καν διόλου. Είναι το αλεξικέραυνον, που θα συγκεντρώση επάνω του (θα προσελκύση μάλλον εθελουσίως) όλας τας καταιγίδας και όλα τ' αστροπελέκια, διά να προστατευθούν τα κατοικητήρια των ειρηνικών ανθρώπων. Εις την ετοιμότητα του κινδύνου, τον σύρει με ακαταμάχητον έλξιν η αισθητική, θα έλεγα, γοητεία του κινδύνου, η συναίσθησις ότι είναι προνόμιον των ολίγων να συντρίβωνται υπέρ των άλλων υπό των άλλων - το πολυτιμότερον προνόμιον! Ο ηρωικός άνθρωπος δεν είναι το άνθος, δεν είν' ο καρπός - αυτά αντιπροσωπεύουν το παρόν και του παρόντος την ανεπιφύλακτον χαράν. Είναι ο σπόρος που θα ταφή και θα σαπίση δια ν' αναφανή το άνθισμα και το κάρπισμα. Είν' εκείνος που θάπτεται δια να εορτασθή η ανάστασις, και ανάστασις χωρίς ταφήν δεν υπάρχει."

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ
Απάντηση στο Ρουσίτ Πασά στα 1822

''Πασά μου, μου στέλνεις ένα μπουγιουρντί, μου λες να προσκυνήσω, και εγώ πασά μου ερώτησα τον πούτσο μου τον ίδιο, και αυτός μου αποκρίθηκε να μη σε προσκυνήσω κι αν ερθείς επάνω μου ευθύς να πολεμίσω''

Και απάντηση στον Σιλιχτάρ Μπόδα στα 1823

''Γαμώ την πίστιν σας και τον Μωχαμέτη σας. Δεν εντρέπεσθε να ζητείτε «από ημάς» συνθήκην με «έναν» κοντζιά σκατο-Σουλτάν Μαχμούτην -να τον χέσω και αυτόν και τον Βεζίρην σας και τον Εβραίον Σιλιχτάρ Μπόδα την πουτάνα! - Άμα ζήσω, θα τους γαμήσω. Άμα πεθάνω, θα μου κλάσουν τον πούτσο''

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
"Φυλάτε τη Γη σας και την Τιμή της μόνο με Σπαθί. Πάψετε σαπιοδάσκαλοι και σαπιορήτορες- ΑΝΑΦΟΡΑΤΖΗΔΕΣ- να εξευτελίζετε τη Φυλή. Πάψετε παλιόγρηες τις κλάψες, τα σάλια, τα μελάνια και πιάστε το Σπαθί. Τα πάντα στη Ζωή -Η ΦΥΣΙΣ ΤΟ ΛΕΕΙ- κατακτώνται με το Σπαθί."

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ
















Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση. Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα...

(Μέρος του λόγου που εκφώνησε ο Κολοκοτρώνης στην Πνύκα).

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ
Δεν με μέλει αν βάλω σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση, μια κυβέρνηση που δεν την σέβομαι, δεν είμαι καμωμένος για την κυβέρνηση ή για το κράτος, έγινα για το έθνος, και το ξέρω επειδή γι’ αυτό ίσα-ίσα πονώ. Για την κυβέρνηση μου έρχεται σιχαμός και καταφρόνια, άμα συλλογίζομαι την κυβέρνηση ξεπέφτω, μαργώνω και μαραίνομαι. Σηκώνομαι, ξανοίγω και ανθοβολώ άμα νοιώθω τον Ελληνισμό. Σε όποια γωνιά του Ελληνισμού και αν βρεθώ, θα πασχίζω πάντα να δυναμώνω, να ξυπνώ, να ζωντανεύω την ψυχή του, και ας γίνει οτι γίνει. Ξυπνώ καθε ύπνο, κεντρίζω καθε βαρεμό, συνδαυλίζω κάθε στάχτη, ξεσκεπάζω καθε σπίθα κρυμμένη και ανάβω κάθε φωτιά σβησμένη, βγάζω κάθε πνοή κουρασμένη και παίζω κάθε χορδή σιωπηλή. Ξυπνώ, ξυπνώ, ξυπνώ και γι αυτό με λεν και ξυπνητήρι…

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ
Είδα στον ύπνο μου τον Παύλο τον Μελά, να παίρνει σάρκα για να πει μια ιστορία για κάποια αγέρωχα κι αδούλωτα μυαλά, που προδιαγράφουν της Πατρίδας την πορεία. .
..

Είχ’ η μορφή του θλίψη, πόνο και οργή, για αυτούς που σήμερα τις τύχες μας ορίζουν, που ασελγούν πάνω σ΄ανθρώπους και σε γη και καθετί Ελληνικό το αφορίζουν.
...
Μέσα στην μπλε του την αντάρτικη στολή και με το χέρι του στη μαύρη τη πιστόλα, δίνει στους άντρες του ξανά την εντολή Ελευθερία και Πατρίδα πάνω από όλα!
...
Αν θες στον ύπνο σου να έρθει ο Μέλας μαζί μ’ αγγέλους, σκοτωμένα παλικάρια, να σε τραβήξουν απ ’τον δρόμο που τραβάς, για να βαδίσεις τα δικά τους τα αχνάρια... ..
.
φέρε στα μάτια σου του Παύλου τη στολή, ορκίσου πάνω της, πως δεν θα τον προδώσεις και συρε να βρεις την δική σου εντολή αφού τον ύπνο του εχθρού μας θα στοιχειώσεις.

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP