Παρασκευή 15 Απριλίου 2011

«Η επιστροφή των θεών» στην Αυστρία

Μεγάλη έκθεση, αφιερωμένη στους θεούς της Αρχαίας Ελλάδας, με τίτλο «Η επιστροφή των θεών», εγκαινιάστηκε χθες βράδυ στο Μουσείο Τέχνης «Κούνστχαλε» της πόλης Λεόμπεν της Αυστρίας, στην οποία θα φιλοξενείται μέχρι την 1η Νοεμβρίου, όπου αναμένεται να τη δουν δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες από την Αυστρία και τις γύρω χώρες. Στο ίδιο Μουσείο της πόλης Λεόμπεν, στο ομόσπονδο κρατίδιο της Στυρίας, είχε φιλοξενηθεί πέρσι, για οκτώ μήνες, μία από τις σημαντικότερες εκθέσεις που παρουσιάστηκαν ποτέ διεθνώς για τη ζωή και τη δράση μιας από τις μεγαλύτερες φυσιογνωμίες της παγκόσμιας ιστορίας, τον Μέγα Αλέξανδρο. Στους χαιρετισμούς τους κατά την τελετή των εγκαινίων...



στα οποία παραβρέθηκαν δεκάδες εκπρόσωποι της δημόσιας ζωής και των Γραμμάτων και Τεχνών και εκ μέρους της ελληνικής πρεσβείας στην Αυστρία η μορφωτική ακόλουθος Καίτη Πετράκη, τόσο ο κυβερνήτης του ομόσπονδου κρατιδίου της Στυρίας, Φραντς Βόβες, όσο και ο δήμαρχος της Λεόμπεν, Ματίας Κόνραντ, τόνισαν την υψηλή ποιότητα της φετινής έκθεσης και τη σημασία της παρουσίασής της στην «Κούνστχαλε».

Η έκθεση, η 14η της σειράς «Μεγάλες εκθέσεις Ιστορίας του Πολιτισμού» που διοργανώνει το Μουσείο Τέχνης στο Λεόμπεν προσελκύοντας κάθε χρόνο το διεθνές ενδιαφέρον, περιλαμβάνει 150 κύρια εκθέματα, τα οποία προέρχονται από το ξακουστό Μουσείο της Περγάμου στο Βερολίνο και την εκεί τεράστια Συλλογή Αρχαιοτήτων (ελληνικών και ρωμαϊκών). Πρόκειται για εξαιρετικά δείγματα ελληνικής γλυπτικής, αυθεντικά αλλά και ρωμαϊκά αντίγραφα καθώς και πολλά αγάλματα Ελλήνων θεών που βρέθηκαν σε ανασκαφές στη Μίλητο, Σάμο και Νάξο, όπως επίσης για πολύτιμα δείγματα αγγειοπλαστικής, μεταλλοτεχνίας και μικροτεχνίας, τα οποία δίνουν πλήρη εικόνα της εξέλιξης της ελληνικής τέχνης από την Εποχή του Χαλκού έως τα Ρωμαϊκά Χρόνια.

Κατά τη χθεσινή διεθνή συνέντευξη Τύπου τονίστηκε πως η έκθεση έχει διαμορφωθεί με τρόπο ώστε να παρουσιάζονται οι σημαντικότεροι θεοί της αρχαίας Ελλάδας, όχι μεμονωμένα, αλλά σε σύνδεση με την Ελληνική Μυθολογία και το συμβλισμό τους για τους αρχαίους Έλληνες, ενώ κατά την ξενάγηση που ακολούθησε, ο Γερμανός αρχαιολόγος και διευθυντής της συλλογής αρχαιοτήτων του Μουσείου της Περγάμου, Αντρέας Σολ, περιέγραψε αναλυτικά στους συμμετέχοντες κάθε έκθεμα ξεχωριστά.

Με τα 150 γλυπτά, προτομές, αγγεία και άλλα αντικείμενα λατρείας όπως και κοσμήματα - τα οποία είναι πρωτότυπα της κλασσικής και ελληνιστικής περιόδου ή ρωμαϊκά αντίγραφα δίνεται στον επισκέπτη μια συνολική εικόνα της σημασίας των Ολύμπιων θεών και της λατρείας τους για τους αρχαίους Έλληνες, αλλά και τους Ρωμαίους, ενώ ένα μικρότερο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο και στο αρχαίο θέατρο.

Η έκθεση αποτελείται από δύο μέρη: στο πρώτο και μεγαλύτερο μέρος παρουσιάζονται οι σημαντικότεροι θεοί των αρχαίων Ελλήνων με επεξηγήσεις για την προέλευσή τους, το ρόλο τους και τον τρόπο λατρείας τους, με τη βαρύτητα να δίνεται στο Δία, τον ήδη και τον Ποσειδώνα, ενώ σε ξεχωριστές αίθουσες φιλοξενούνται η Αθηνά, η Αφροδίτη, η Ήρα και η Δήμητρα. Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης προβάλλει ως σημαντικότερο έκθεμα ο Μεγάλος Βωμός από την Ακρόπολη της Περγάμου στη Μικρά Ασία με τμήματα του περίφημου διαζώματος, όπου απεικονίζεται η πάλη των Ολύμπιων θεών εναντίον των Γιγάντων, επίσης την «τιμητική του» έχει ο Διόνυσος, ενώ δίνονται στον επισκέπτη πληροφορίες για το αρχαίο ελληνικό θέατρο και τη σημασία του.

Η Συλλογή Αρχαιοτήτων, από την οποία προέρχονται τα εκθέματα, έχει μια πολυκύμαντη ιστορία. Μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ένα μεγάλο μέρος της από το Μουσείο της Περγάμου, είχε βρεθεί στη Μόσχα και στο Λένινγκραντ, απ΄ όπου, και έπειτα από μια 13χρονη «εξορία», επιστράφηκε το 1958 στην τότε Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία (Ανατολική Γερμανία). Μέχρι το 2006, τα περισσότερα από αυτά τα πολύτιμα έργα τέχνης βρίσκονταν στις αποθήκες της Συλλογής απ' όπου και ανασύρθηκαν και συντηρήθηκαν επιμελώς και το Νοέμβριο του 2008, με την ευκαιρία της 50ής επετείου της επιστροφής τους, παρουσιάστηκαν στο κοινό για πρώτη φορά μετά το 1939, στο Μουσείο της Περγάμου στο Βερολίνο, όπου, μέχρι το τέλος της περασμένης χρονιάς, πάνω από 600.000 επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να τα θαυμάσουν. Τα αντικείμενα της Συλλογής Αρχαιοτήτων, μιας από τις πλέον φημισμένες του κόσμου, η οποία στεγάζεται στο Μουσείο της Περγάμου, που χτίστηκε από το 1912 μέχρι το 1930 σε σχέδια των ?λφρεντ Μέσελ και Λούντβιχ Χόφμαν, προέρχονται από ανασκαφές που διεξήγαγαν οι γερμανικές αρχαιολογικές αποστολές στην Εγγύς και Μέση Ανατολή στα τέλη του 19 ου και στις αρχές του 20 ου αιώνα.

Σημαντικότερο των εκθεμάτων είναι ο Μεγάλος Βωμός από την Ακρόπολη της αρχαίας ελληνικής Περγάμου στη Μικρά Ασία, που αποτελούσε τμήμα ενός μεγαλύτερου αρχιτεκτονικού συγκροτήματος και έγινε διάσημος από το μήκος 113 μέτρων μαρμάρινου διαζώματος στο οποίο γίνεται η αναπαράσταση του αγώνα των Ολύμπιων Θεών κατά των Γιγάντων, ενώ η συλλογή περιλαμβάνει τμήματα από άλλα οικοδομήματα της Περγάμου. Η περσινή έκθεση στο Λεόμπεν για το Μέγα Αλέξανδρο, που περιλάμβανε πάνω από 400 πολύτιμα εκθέματα από 25 μουσεία όλου του κόσμου, από το Λούβρο, το Βρετανικό Μουσείο, το Ερμιτάζ, μέχρι τα Εθνικά Μουσεία του Τατζικιστάν και του Αφγανιστάν όπως επίσης και το ξακουστό βιεννέζικο Μουσείο Ιστορίας και Τέχνης, σημείωσε πρωτοφανή επιτυχία, αφού στη διάρκειά της την επισκέφτηκαν περισσότεροι από 100.000 επισκέπτες.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ
"Ο ηρωικός άνθρωπος αισθάνεται πως είναι διαλεγμένος από την Μοίραν ως αγωνιστής και ως μάρτυς - περισσότερον ως μάρτυς, αφού την επιτυχίαν δεν την μετρεί με αποτελέσματα άμεσα, με αριθμούς και μεγέθη, δεν την μετρεί καν διόλου. Είναι το αλεξικέραυνον, που θα συγκεντρώση επάνω του (θα προσελκύση μάλλον εθελουσίως) όλας τας καταιγίδας και όλα τ' αστροπελέκια, διά να προστατευθούν τα κατοικητήρια των ειρηνικών ανθρώπων. Εις την ετοιμότητα του κινδύνου, τον σύρει με ακαταμάχητον έλξιν η αισθητική, θα έλεγα, γοητεία του κινδύνου, η συναίσθησις ότι είναι προνόμιον των ολίγων να συντρίβωνται υπέρ των άλλων υπό των άλλων - το πολυτιμότερον προνόμιον! Ο ηρωικός άνθρωπος δεν είναι το άνθος, δεν είν' ο καρπός - αυτά αντιπροσωπεύουν το παρόν και του παρόντος την ανεπιφύλακτον χαράν. Είναι ο σπόρος που θα ταφή και θα σαπίση δια ν' αναφανή το άνθισμα και το κάρπισμα. Είν' εκείνος που θάπτεται δια να εορτασθή η ανάστασις, και ανάστασις χωρίς ταφήν δεν υπάρχει."

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ
Απάντηση στο Ρουσίτ Πασά στα 1822

''Πασά μου, μου στέλνεις ένα μπουγιουρντί, μου λες να προσκυνήσω, και εγώ πασά μου ερώτησα τον πούτσο μου τον ίδιο, και αυτός μου αποκρίθηκε να μη σε προσκυνήσω κι αν ερθείς επάνω μου ευθύς να πολεμίσω''

Και απάντηση στον Σιλιχτάρ Μπόδα στα 1823

''Γαμώ την πίστιν σας και τον Μωχαμέτη σας. Δεν εντρέπεσθε να ζητείτε «από ημάς» συνθήκην με «έναν» κοντζιά σκατο-Σουλτάν Μαχμούτην -να τον χέσω και αυτόν και τον Βεζίρην σας και τον Εβραίον Σιλιχτάρ Μπόδα την πουτάνα! - Άμα ζήσω, θα τους γαμήσω. Άμα πεθάνω, θα μου κλάσουν τον πούτσο''

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
"Φυλάτε τη Γη σας και την Τιμή της μόνο με Σπαθί. Πάψετε σαπιοδάσκαλοι και σαπιορήτορες- ΑΝΑΦΟΡΑΤΖΗΔΕΣ- να εξευτελίζετε τη Φυλή. Πάψετε παλιόγρηες τις κλάψες, τα σάλια, τα μελάνια και πιάστε το Σπαθί. Τα πάντα στη Ζωή -Η ΦΥΣΙΣ ΤΟ ΛΕΕΙ- κατακτώνται με το Σπαθί."

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ
















Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση. Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα...

(Μέρος του λόγου που εκφώνησε ο Κολοκοτρώνης στην Πνύκα).

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ
Δεν με μέλει αν βάλω σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση, μια κυβέρνηση που δεν την σέβομαι, δεν είμαι καμωμένος για την κυβέρνηση ή για το κράτος, έγινα για το έθνος, και το ξέρω επειδή γι’ αυτό ίσα-ίσα πονώ. Για την κυβέρνηση μου έρχεται σιχαμός και καταφρόνια, άμα συλλογίζομαι την κυβέρνηση ξεπέφτω, μαργώνω και μαραίνομαι. Σηκώνομαι, ξανοίγω και ανθοβολώ άμα νοιώθω τον Ελληνισμό. Σε όποια γωνιά του Ελληνισμού και αν βρεθώ, θα πασχίζω πάντα να δυναμώνω, να ξυπνώ, να ζωντανεύω την ψυχή του, και ας γίνει οτι γίνει. Ξυπνώ καθε ύπνο, κεντρίζω καθε βαρεμό, συνδαυλίζω κάθε στάχτη, ξεσκεπάζω καθε σπίθα κρυμμένη και ανάβω κάθε φωτιά σβησμένη, βγάζω κάθε πνοή κουρασμένη και παίζω κάθε χορδή σιωπηλή. Ξυπνώ, ξυπνώ, ξυπνώ και γι αυτό με λεν και ξυπνητήρι…

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ
Είδα στον ύπνο μου τον Παύλο τον Μελά, να παίρνει σάρκα για να πει μια ιστορία για κάποια αγέρωχα κι αδούλωτα μυαλά, που προδιαγράφουν της Πατρίδας την πορεία. .
..

Είχ’ η μορφή του θλίψη, πόνο και οργή, για αυτούς που σήμερα τις τύχες μας ορίζουν, που ασελγούν πάνω σ΄ανθρώπους και σε γη και καθετί Ελληνικό το αφορίζουν.
...
Μέσα στην μπλε του την αντάρτικη στολή και με το χέρι του στη μαύρη τη πιστόλα, δίνει στους άντρες του ξανά την εντολή Ελευθερία και Πατρίδα πάνω από όλα!
...
Αν θες στον ύπνο σου να έρθει ο Μέλας μαζί μ’ αγγέλους, σκοτωμένα παλικάρια, να σε τραβήξουν απ ’τον δρόμο που τραβάς, για να βαδίσεις τα δικά τους τα αχνάρια... ..
.
φέρε στα μάτια σου του Παύλου τη στολή, ορκίσου πάνω της, πως δεν θα τον προδώσεις και συρε να βρεις την δική σου εντολή αφού τον ύπνο του εχθρού μας θα στοιχειώσεις.

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP