Δευτέρα, 7 Ιανουαρίου 2013

Ένα δις. ευρώ για τον ΟΛΠ

Όλα τα πουλάνε , τα λιμάνια θα αφηναν ;

Την εκκίνηση ενός οικονομικού, πολιτικού και επιχειρηματικού «αγώνα» σήμανε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με τη δημοσίευση του σχεδίου νόμου για την αναδιάρθρωση του υπουργείου, που περιλαμβάνει και την ενοποίηση των λιμανιών, σε τέσσερις άξονες, σε πρώτη φάση.

Αρχικά, οι προβλέψεις για ενοποιήσεις λιμανιών, με πρώτο το Αττικό Λιμενικό Σύστημα (ΟΛΠ, Ραφήνα, Λαύριο...
και Ελευσίνα), αλλά και οι προβλέψεις για στενότερη έλεγχο από το ΥΝΑ των τεχνικών διευθύνσεων των λιμανιών, έχουν κινητοποιήσει όλους τους εμπλεκομένους, οι οποίοι «τρέχουν να προλάβουν», ώστε να ενισχύσουν τα συμφέροντά τους.

Πρώτο από όλα, σύμφωνα με πληροφορίες το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), που ως κύριος μέτοχος των λιμανιών (του έχουν παραχωρηθεί από το υπουργείο Οικονομικών για να τα εκμεταλλευτεί, ώστε να μειωθεί ο δανεισμός της χώρας) δεν έχει αποφασίσει ακόμα αν θα προχωρήσει και πού, σε πώληση μετοχών ή παραχώρηση δραστηριοτήτων.

Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ναυτεμπορικής», έχει δεχθεί πρόταση που προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (συμπεριλαμβανομένων και των επενδύσεων). Επενδυτική πρόταση υπάρχει, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, και για τον ΟΛΘ. Το ποσά αυτά καλοβλέπει το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο θέλει να εισπράξει περίπου 2,6 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις το 2013.

Ωστόσο, υπάρχουν κι άλλες πλευρές που υποστηρίζουν για τον ΟΛΠ ότι, εφόσον υπάρξει πρόταση, θα πρέπει να είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από την καθαρά παρούσα αξία της σύμβασης παραχώρησης που έχει σήμερα με την Cosco για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ, και η οποία ανέρχεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ.

Ομως σε περίπτωση που, για παράδειγμα, ο ΟΛΠ ενοποιηθεί με τα υπόλοιπα λιμάνια της Αττικής, είναι δύσκολο να προχωρήσει το σχέδιο ιδιωτικοποίησής του, αφού θεωρείται αδύνατο να συμφωνηθεί τουλάχιστον και από τα τρία κόμματα της κυβέρνησης η πώληση όλων των λιμανιών της Αττικής σε ιδιώτες, κάτι που αντίστοιχα συμβαίνει και στο βόρειο τόξο που περιλαμβάνει τον ΟΛΘ, την Καβάλα την Αλεξανδρούπολη -για την οποία έχουν εκφράσει ενδιαφέρον ρωσικά συμφέροντα- και το Βόλο.

Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν στη «Ναυτεμπορική» κύκλοι της αγοράς, «η νομοθέτηση τώρα, δηλαδή προ της τελικής απόφασης ΤΑΙΠΕΔ -αναμένεται στο αʼ τρίμηνο 2013- για τον τρόπο αξιοποίησης των λιμανιών και η πρόταση δημιουργίας τεσσάρων δικτύων λιμένων στην ουσία αποτρέπει - απαγορεύει πολιτικά την μετοχοποίηση ως μεθόδου αποκρατικοποίησης και δρομολογεί τις επιμέρους παραχωρήσεις».

Τονίζουν δε:

«Η εξέλιξη αυτή θα επηρεάσει αρνητικά τις αποκρατικοποιήσεις του συνόλου των λιμένων της χώρας, περιορίζοντας σε μεγάλο βαθμό τα αναμενόμενα έσοδα. Ανάγνωση διαφορετική αυτή τη στιγμή δεν είναι δυνατή, αφού η υπάρχουσα πολιτική κατάσταση δεν μπορεί να επιβάλει ενδεχόμενη παραχώρηση, για παράδειγμα, όλων των λιμανιών της Αττικής σε έναν παραχωρησιούχο».

Ταυτόχρονα, τονίζουν ότι θα πρέπει να ξεκαθαρισθεί η νομική πλευρά των μνημονιακών μας υποχρεώσεων και των προβλέψεών τους, αφού μέχρι τώρα οι γνώμες διίστανται. Υπάρχουν νομικές απόψεις που αναφέρουν ότι είναι στο χέρι της χώρας μας να επιλέξει τον τρόπο με τον οποίο θα εκμεταλλευτεί τα λιμάνια, ενώ άλλοι νομικοί κύκλοι εκφράζουν την άποψη ότι δέσμευση της χώρας μας είναι η πώληση μετοχών.

Επιμέρους παρατηρήσεις

Επιπλοκές στα σχέδια ιδιωτικοποίησης των λιμανιών ενδέχεται να προκαλέσουν και μια σειρά ρυθμίσεις που προβλέπει το σχέδιο νόμου.
Ειδικότερα, στο άρθρο 3, προβλέπεται ο μετασχηματισμός της Γενικής Γραμματείας Λιμένων σε Γενική Γραμματεία Ναυτιλιακών Επενδύσεων και Υποδομών, χωρίς όμως να διευκρινίζεται ο ρόλος των ναυτιλιακών επενδύσεων. Ενδέχεται η συγκεκριμένη αλλαγή να προκαλέσει επικάλυψη αρμοδιοτήτων με το υπουργείο ανάπτυξης.

Στο άρθρο 36 του σχεδίου νόμου, το υπουργείο αναμιγνύεται στον κανονισμό λειτουργίας των Οργανισμών, αφού τους υποχρεώνει να δημιουργήσουν Γενική Διεύθυνση Αξιοποίησης και Ανάπτυξης, η οποία θα λειτουργεί υποστηρικτικά προς το υπουργείο. Ενδέχεται να υπάρξει επικάλυψη αρμοδιοτήτων με το ΤΑΙΠΕΔ.

Στο άρθρο 40 καθορίζονται τα θέματα αδειοδότησης των έργων εκτός των υποδομών και των υπερδομών (μηχανολογικού εξοπλισμού -μηχανημάτων), που κατά τη γνώμη των λιμενικών πρέπει να αδειοδοτούν. Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, η διάκριση των βοηθητικών έργων που πρέπει να τύχουν εκ των προτέρων έγκρισης της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) μπορεί να δημιουργήσει καθυστερήσεις στη προώθηση των έργων, αφού ο τρόπος διατύπωσης με τη λεπτομερή περιγραφή μάλλον δημιουργεί σύγχυση, παρά διευκολύνει.

Στο μηδέν και πάλι η ΝΕΖ

Από το μηδέν ξεκινά, όπως φαίνεται, το θέμα της ναυπηγοεπισκευής. Στο άρθρο 48 του νομοσχεδίου για την αναδόμηση του υπουργείου Ναυτιλίας προβλέπεται η επανεξέταση του σχετικού «φακέλου». Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι συνιστάται Διυπουργική Επιτροπή για την επίλυση των εκκρεμών θεμάτων που σχετίζονται με τη χωροθέτηση και την περιβαλλοντική αδειοδότηση των δραστηριοτήτων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος.

Επίσης, συστήνεται μη αμειβόμενη συμβουλευτική επιτροπή από τους κοινωνικούς και οικονομικούς εταίρους που εκπροσωπούν το σύνολο των εμπλεκομένων με τη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα φορέων, για την εξέταση και διατύπωση προτάσεων επί του συνόλου των θεμάτων που σχετίζονται με την ανάπτυξη της εν γένει ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στην ευρύτερη περιοχή του Περάματος.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ
"Ο ηρωικός άνθρωπος αισθάνεται πως είναι διαλεγμένος από την Μοίραν ως αγωνιστής και ως μάρτυς - περισσότερον ως μάρτυς, αφού την επιτυχίαν δεν την μετρεί με αποτελέσματα άμεσα, με αριθμούς και μεγέθη, δεν την μετρεί καν διόλου. Είναι το αλεξικέραυνον, που θα συγκεντρώση επάνω του (θα προσελκύση μάλλον εθελουσίως) όλας τας καταιγίδας και όλα τ' αστροπελέκια, διά να προστατευθούν τα κατοικητήρια των ειρηνικών ανθρώπων. Εις την ετοιμότητα του κινδύνου, τον σύρει με ακαταμάχητον έλξιν η αισθητική, θα έλεγα, γοητεία του κινδύνου, η συναίσθησις ότι είναι προνόμιον των ολίγων να συντρίβωνται υπέρ των άλλων υπό των άλλων - το πολυτιμότερον προνόμιον! Ο ηρωικός άνθρωπος δεν είναι το άνθος, δεν είν' ο καρπός - αυτά αντιπροσωπεύουν το παρόν και του παρόντος την ανεπιφύλακτον χαράν. Είναι ο σπόρος που θα ταφή και θα σαπίση δια ν' αναφανή το άνθισμα και το κάρπισμα. Είν' εκείνος που θάπτεται δια να εορτασθή η ανάστασις, και ανάστασις χωρίς ταφήν δεν υπάρχει."

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ
Απάντηση στο Ρουσίτ Πασά στα 1822

''Πασά μου, μου στέλνεις ένα μπουγιουρντί, μου λες να προσκυνήσω, και εγώ πασά μου ερώτησα τον πούτσο μου τον ίδιο, και αυτός μου αποκρίθηκε να μη σε προσκυνήσω κι αν ερθείς επάνω μου ευθύς να πολεμίσω''

Και απάντηση στον Σιλιχτάρ Μπόδα στα 1823

''Γαμώ την πίστιν σας και τον Μωχαμέτη σας. Δεν εντρέπεσθε να ζητείτε «από ημάς» συνθήκην με «έναν» κοντζιά σκατο-Σουλτάν Μαχμούτην -να τον χέσω και αυτόν και τον Βεζίρην σας και τον Εβραίον Σιλιχτάρ Μπόδα την πουτάνα! - Άμα ζήσω, θα τους γαμήσω. Άμα πεθάνω, θα μου κλάσουν τον πούτσο''

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
"Φυλάτε τη Γη σας και την Τιμή της μόνο με Σπαθί. Πάψετε σαπιοδάσκαλοι και σαπιορήτορες- ΑΝΑΦΟΡΑΤΖΗΔΕΣ- να εξευτελίζετε τη Φυλή. Πάψετε παλιόγρηες τις κλάψες, τα σάλια, τα μελάνια και πιάστε το Σπαθί. Τα πάντα στη Ζωή -Η ΦΥΣΙΣ ΤΟ ΛΕΕΙ- κατακτώνται με το Σπαθί."

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ
















Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση. Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα...

(Μέρος του λόγου που εκφώνησε ο Κολοκοτρώνης στην Πνύκα).

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ
Δεν με μέλει αν βάλω σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση, μια κυβέρνηση που δεν την σέβομαι, δεν είμαι καμωμένος για την κυβέρνηση ή για το κράτος, έγινα για το έθνος, και το ξέρω επειδή γι’ αυτό ίσα-ίσα πονώ. Για την κυβέρνηση μου έρχεται σιχαμός και καταφρόνια, άμα συλλογίζομαι την κυβέρνηση ξεπέφτω, μαργώνω και μαραίνομαι. Σηκώνομαι, ξανοίγω και ανθοβολώ άμα νοιώθω τον Ελληνισμό. Σε όποια γωνιά του Ελληνισμού και αν βρεθώ, θα πασχίζω πάντα να δυναμώνω, να ξυπνώ, να ζωντανεύω την ψυχή του, και ας γίνει οτι γίνει. Ξυπνώ καθε ύπνο, κεντρίζω καθε βαρεμό, συνδαυλίζω κάθε στάχτη, ξεσκεπάζω καθε σπίθα κρυμμένη και ανάβω κάθε φωτιά σβησμένη, βγάζω κάθε πνοή κουρασμένη και παίζω κάθε χορδή σιωπηλή. Ξυπνώ, ξυπνώ, ξυπνώ και γι αυτό με λεν και ξυπνητήρι…

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ
Είδα στον ύπνο μου τον Παύλο τον Μελά, να παίρνει σάρκα για να πει μια ιστορία για κάποια αγέρωχα κι αδούλωτα μυαλά, που προδιαγράφουν της Πατρίδας την πορεία. .
..

Είχ’ η μορφή του θλίψη, πόνο και οργή, για αυτούς που σήμερα τις τύχες μας ορίζουν, που ασελγούν πάνω σ΄ανθρώπους και σε γη και καθετί Ελληνικό το αφορίζουν.
...
Μέσα στην μπλε του την αντάρτικη στολή και με το χέρι του στη μαύρη τη πιστόλα, δίνει στους άντρες του ξανά την εντολή Ελευθερία και Πατρίδα πάνω από όλα!
...
Αν θες στον ύπνο σου να έρθει ο Μέλας μαζί μ’ αγγέλους, σκοτωμένα παλικάρια, να σε τραβήξουν απ ’τον δρόμο που τραβάς, για να βαδίσεις τα δικά τους τα αχνάρια... ..
.
φέρε στα μάτια σου του Παύλου τη στολή, ορκίσου πάνω της, πως δεν θα τον προδώσεις και συρε να βρεις την δική σου εντολή αφού τον ύπνο του εχθρού μας θα στοιχειώσεις.

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP