Τρίτη 19 Οκτωβρίου 2010

Ιωάννης Χασιώτης: Εφόσον το ζήτημα του ονόματος με τα Σκόπια δεν λύθηκε δεν έληξε και ο αγώνας

Συνέντευξη στην εφημερίδα Μακεδονία, 17/10/10

Ο κ. Ιωάννης Χασιώτης απάντησε στις ερωτήσεις που του θέσαμε με ιδιαίτερη ενάργεια, χωρίς να κρύβει και τη αγωνία του για την πορεία του Μουσείου, αφού εδώ και τέσσερα χρόνια οι δραστηριότητες του Ιδρύματος και του Μουσείου βρίσκονται χωρίς κρατική επιχορήγηση.

-Ο Γερμανός Καραβαγγέλης ήταν ένας ιδιαίτερα προικισμένος άνθρωπος με ξεχωριστή μόρφωση, ο οποίος μάλιστα προοριζόταν να αναλάβει διευθυντής - σχολάρχης της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης ή ακόμη και να αναδειχθεί σε σημαντικό παράγοντα του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Εντούτοις η δράση του ήταν κυρίως εθνική και μάλιστα κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες για τον Ελληνισμό. Έτσι είναι ιδιαίτερα ταιριαστός ο τίτλος που δόθηκε στην έκθεση. Εσείς ως ιστορικός πώς αξιολογείται την πορεία του έλληνα ιεράρχη;

-Την εποχή της δράσης του, το εθνικό και το εκκλησιαστικό ταυτιζόταν στη συνείδηση όλων σχεδόν των Ελλήνων ιεραρχών. Γι’ αυτό και ο μητροπολίτης Γερμανός, όταν στρατεύθηκε στη μητρόπολη Καστοριάς για να προστατεύσει τα πατριαρχικά δικαιώματα στη Μακεδονία έναντι της Εξαρχίας, υπηρέτησε ταυτόχρονα και τα εθνικά συμφέροντα του Ελληνισμού στον μακεδονικό χώρο.

-Η μορφή του μητροπολίτη Καστοριάς έχει μελετηθεί όσο θα έπρεπε από την ελληνική ιστοριογραφία; Διδάσκεται ως ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο στα πανεπιστήμια;

-Και ναι και όχι. Ο κόσμος γνωρίζει κάπως τον Καραβαγγέλη για τη δυναμική του παρουσία στον Μακεδονικό Αγώνα, αλλά αγνοεί τη γενικότερη δράση του, π.χ. το ρόλο του στον Πόντο εναντίον του νεοτουρκικού καθεστώτος. Σχετικά με τη διδασκαλία: Πιστεύω ότι η δράση του στην Καστοριά δεν μπορεί να λείπει από καμιά εξιστόρηση του μακεδονικού ζητήματος...


-Ποια είναι η θέση της λοιπής ιστορίας του Μακεδονικού Αγώνα στην παιδεία μας;

-Θα έλεγα περιορισμένη και, πάντως, ποιοτικά υποβαθμισμένη. Αλλά βέβαια δεν είναι το μόνο κεφάλαιο της σύγχρονης ιστορίας μας, που “αδικείται” στην εκπαίδευση...

-Σήμερα μπορούμε να διδαχθούμε κάτι από τον αγώνα αυτόν;

-Φυσικά. Εφόσον δεν λύθηκε το ζήτημα του ονόματος “Μακεδονία” με τα Σκόπια, δεν έληξε και ο αγώνας. Στο Μακεδονικό Αγώνα κερδίσαμε μιαν εξαιρετικά δύσκολη αναμέτρηση σε πολλά επίπεδα, κυρίως της παιδείας και των ιδεών και λιγότερο των όπλων. Τώρα ο αγώνας διεξάγεται σε διπλωματικά και όχι πολεμικά πεδία, αλλά με αποφασιστικό και πάλι τον ρόλο της παιδείας και της ιδεολογίας. Συνεπώς, πρόκειται για έναν αγώνα, που θα συνεχιστεί ακόμα και όταν “λήξει” (όπως θα λήξει) η διαφορά μας με τα Σκόπια, αφού αφορά το πεδίο της εθνικής αυτοσυνειδησίας. Με άλλα λόγια: θα πρέπει διαρκώς να αποδεικνύουμε ότι ήμασταν και είμαστε και Μακεδόνες και Έλληνες. Αν αδρανήσουμε μπορεί να μη χάσουμε την εθνότητά μας, αλλά θα μας υποκλαπεί το “μακεδονικό” της περιεχόμενο, που είναι συνυφασμένο όχι μόνο με την ιστορία μας, αλλά και με τον τόπο, την ιδιαίτερη πατρίδα, όπου γεννηθήκαμε και ζούμε. Και μια εθνική ιδεολογία χωρίς “πάτριο χώρο” είναι έωλη και μάλλον ευάλωτη.

-Ποιες είναι οι λοιπές δράσεις του Ιδρύματος και του Μουσείου αυτόν τον καιρό;

-Το Μουσείο έχει, όπως ξέρετε, ανακαινίσει εκ βάθρων τους εκθεσιακούς του χώρους. Αλλά για να το καταφέρει αυτό, έμεινε για μεγάλο διάστημα κλειστό. Τώρα ανακτούμε τον παλιό αριθμό των ώριμων στην ηλικία και των νεαρών επισκεπτών μας (που άρχισαν ήδη να αυξάνονται με εντυπωσιακό ρυθμό). Οι περιοδικές εκθέσεις μας άρχισαν και πάλι να διαδέχονται η μια την άλλη. Το επιστημονικό κέντρο του ιδρύματος δεν σταμάτησε ποτέ τα εκπαιδευτικά και ερευνητικά του προγράμματα.

-Το επιστημονικό έργο του ιδρύματος αξιοποιείται από την πολιτεία στην άσκηση της εξωτερικής πολιτικής της χώρας; Είναι αρκετά τα κονδύλια που παρέχονται από το κράτος για το έργο σας;

-Η συνδρομή μας στην εξωτερική πολιτική της χώρας εντοπίζεται (σε ποιο βαθμό δεν είμαι σε θέση να ξέρω) στις επιστημονικές μας εκδόσεις, πολλές και στα αγγλικά. Αλλά και η ίδια η λειτουργία του Μουσείου αποτελεί σταθερό συνήγορο της ιστορικής βάσης των εθνικών μας θέσεων. Επίσης έντονη είναι και η επιστημονική (και γι’ αυτό έγκυρη) παρέμβασή μας στο διαδίκτυο (στα ελληνικά και κυρίως στα αγγλικά), που διευκολύνει, πιστεύω, εκείνους που αγωνίζονται στις τρέχουσες φάσεις του “Μακεδονικού”. Εξάλλου η πάρα πολύ υψηλή επισκεψιμότητα των ιστοσελίδων μας δείχνει, αν τίποτε άλλο, ότι μας “μελετούν” οι φίλοι και μας “παρακολουθούν” οι αντίπαλοι. Εννοείται ότι, εκτός από τους διπλωμάτες, είναι και οι Έλληνες της Διασποράς, που βρίσκουν στη διαδικτυακή μας παρουσία το υλικό που όχι μόνο τους ανασυνδέει με την πατρίδα, αλλά που επιπλέον τους προσφέρει και υλικό για κάθε χρήση στα δικά τους παροικιακά ή διεθνή φόρα.
Σχετικά με το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, δεν θα είμαι τόσο αισιόδοξος: Δυστυχώς, εδώ και αρκετά χρόνια (ουσιαστικά από τον Οκτώβριο του 2006) μένουμε χωρίς τακτική κρατική επιχορήγηση. Πώς είναι δυνατόν ένα ίδρυμα, σαν το Μουσείο του Μακεδονικού Αγώνα, να αναπτύξει τις δραστηριότητές του (μουσειακές, παιδαγωγικές, εκδοτικές, επιστημονικές κλπ.) χωρίς τη συμπαράσταση της πολιτείας; Έχουμε βέβαια περιορίσει τα λειτουργικά μας έξοδα στο ελάχιστο δυνατόν. Αλλά υπάρχουν οι ανελαστικές δαπάνες, που απαιτούν άμεσες λύσεις. Πόσο θα αντέξουμε; Θα είναι τραγικό το Μουσείο, που είναι αφιερωμένο στον αγώνα για την απελευθέρωση της Μακεδονίας, να αναστείλει τη λειτουργία του, όταν θα γιορτάζουμε τα 100χρονα αυτού του μεγάλου γεγονότος, τόσο αποφασιστικού για την τύχη ολόκληρου του Ελληνισμού!

-Ο κόσμος της Μακεδονίας βρίσκεται κοντά σας;

-Αν οι ευαισθητοποιημένοι συμπατριώτες μας δεν ήταν μαζί μας, θα είχαμε κλείσει προ πολλού και το Μουσείο και το Επιστημονικό του Κέντρο. Αλλά η συνδρομή τους, που μας ενισχύει ηθικά και υλικά, δεν φτάνει. Χρειάζεται για πολλούς λόγους (και όχι μόνο υλικούς) και η συμπαράσταση της πολιτείας.

- Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα
Έκθεση: Γερμανός Καραβαγγέλης,
ο μητροπολίτης των εμπεριστάτων
- Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
Προξένου Κορομηλά 23, Θεσσαλονίκη
Τηλ. 2310 229778
- Διάρκεια μέχρι 31 Μαΐου
Ώρες λειτουργίας:
Τρίτη-Παρασκευή: 9.00-14.00
Σάββατο: 10.00-14.00

πηγή

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ
"Ο ηρωικός άνθρωπος αισθάνεται πως είναι διαλεγμένος από την Μοίραν ως αγωνιστής και ως μάρτυς - περισσότερον ως μάρτυς, αφού την επιτυχίαν δεν την μετρεί με αποτελέσματα άμεσα, με αριθμούς και μεγέθη, δεν την μετρεί καν διόλου. Είναι το αλεξικέραυνον, που θα συγκεντρώση επάνω του (θα προσελκύση μάλλον εθελουσίως) όλας τας καταιγίδας και όλα τ' αστροπελέκια, διά να προστατευθούν τα κατοικητήρια των ειρηνικών ανθρώπων. Εις την ετοιμότητα του κινδύνου, τον σύρει με ακαταμάχητον έλξιν η αισθητική, θα έλεγα, γοητεία του κινδύνου, η συναίσθησις ότι είναι προνόμιον των ολίγων να συντρίβωνται υπέρ των άλλων υπό των άλλων - το πολυτιμότερον προνόμιον! Ο ηρωικός άνθρωπος δεν είναι το άνθος, δεν είν' ο καρπός - αυτά αντιπροσωπεύουν το παρόν και του παρόντος την ανεπιφύλακτον χαράν. Είναι ο σπόρος που θα ταφή και θα σαπίση δια ν' αναφανή το άνθισμα και το κάρπισμα. Είν' εκείνος που θάπτεται δια να εορτασθή η ανάστασις, και ανάστασις χωρίς ταφήν δεν υπάρχει."

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ
Απάντηση στο Ρουσίτ Πασά στα 1822

''Πασά μου, μου στέλνεις ένα μπουγιουρντί, μου λες να προσκυνήσω, και εγώ πασά μου ερώτησα τον πούτσο μου τον ίδιο, και αυτός μου αποκρίθηκε να μη σε προσκυνήσω κι αν ερθείς επάνω μου ευθύς να πολεμίσω''

Και απάντηση στον Σιλιχτάρ Μπόδα στα 1823

''Γαμώ την πίστιν σας και τον Μωχαμέτη σας. Δεν εντρέπεσθε να ζητείτε «από ημάς» συνθήκην με «έναν» κοντζιά σκατο-Σουλτάν Μαχμούτην -να τον χέσω και αυτόν και τον Βεζίρην σας και τον Εβραίον Σιλιχτάρ Μπόδα την πουτάνα! - Άμα ζήσω, θα τους γαμήσω. Άμα πεθάνω, θα μου κλάσουν τον πούτσο''

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
"Φυλάτε τη Γη σας και την Τιμή της μόνο με Σπαθί. Πάψετε σαπιοδάσκαλοι και σαπιορήτορες- ΑΝΑΦΟΡΑΤΖΗΔΕΣ- να εξευτελίζετε τη Φυλή. Πάψετε παλιόγρηες τις κλάψες, τα σάλια, τα μελάνια και πιάστε το Σπαθί. Τα πάντα στη Ζωή -Η ΦΥΣΙΣ ΤΟ ΛΕΕΙ- κατακτώνται με το Σπαθί."

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ
















Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση. Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα...

(Μέρος του λόγου που εκφώνησε ο Κολοκοτρώνης στην Πνύκα).

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ
Δεν με μέλει αν βάλω σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση, μια κυβέρνηση που δεν την σέβομαι, δεν είμαι καμωμένος για την κυβέρνηση ή για το κράτος, έγινα για το έθνος, και το ξέρω επειδή γι’ αυτό ίσα-ίσα πονώ. Για την κυβέρνηση μου έρχεται σιχαμός και καταφρόνια, άμα συλλογίζομαι την κυβέρνηση ξεπέφτω, μαργώνω και μαραίνομαι. Σηκώνομαι, ξανοίγω και ανθοβολώ άμα νοιώθω τον Ελληνισμό. Σε όποια γωνιά του Ελληνισμού και αν βρεθώ, θα πασχίζω πάντα να δυναμώνω, να ξυπνώ, να ζωντανεύω την ψυχή του, και ας γίνει οτι γίνει. Ξυπνώ καθε ύπνο, κεντρίζω καθε βαρεμό, συνδαυλίζω κάθε στάχτη, ξεσκεπάζω καθε σπίθα κρυμμένη και ανάβω κάθε φωτιά σβησμένη, βγάζω κάθε πνοή κουρασμένη και παίζω κάθε χορδή σιωπηλή. Ξυπνώ, ξυπνώ, ξυπνώ και γι αυτό με λεν και ξυπνητήρι…

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ
Είδα στον ύπνο μου τον Παύλο τον Μελά, να παίρνει σάρκα για να πει μια ιστορία για κάποια αγέρωχα κι αδούλωτα μυαλά, που προδιαγράφουν της Πατρίδας την πορεία. .
..

Είχ’ η μορφή του θλίψη, πόνο και οργή, για αυτούς που σήμερα τις τύχες μας ορίζουν, που ασελγούν πάνω σ΄ανθρώπους και σε γη και καθετί Ελληνικό το αφορίζουν.
...
Μέσα στην μπλε του την αντάρτικη στολή και με το χέρι του στη μαύρη τη πιστόλα, δίνει στους άντρες του ξανά την εντολή Ελευθερία και Πατρίδα πάνω από όλα!
...
Αν θες στον ύπνο σου να έρθει ο Μέλας μαζί μ’ αγγέλους, σκοτωμένα παλικάρια, να σε τραβήξουν απ ’τον δρόμο που τραβάς, για να βαδίσεις τα δικά τους τα αχνάρια... ..
.
φέρε στα μάτια σου του Παύλου τη στολή, ορκίσου πάνω της, πως δεν θα τον προδώσεις και συρε να βρεις την δική σου εντολή αφού τον ύπνο του εχθρού μας θα στοιχειώσεις.

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP