ΤΑ ΕΜΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΟΠΛΙΤΩΝ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ
Η γεωγραφική θέση της Ρόδου βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο και η ιστορία της είναι συναρπαστική άρρηκτα δεμένη με τη θάλασσα, και όχι μόνο με το Αιγαίο. Η σπουδαιότητα και η ομορφιά του νησιού υμνήθηκαν από του μυθικούς χρόνους. Οι μύθοι διασώζουν μέσα στη αχλή του χρόνου κάτι τις δοξασίες της νεολιθικής εποχής.
Ο Δίας φέρεται ως γενάρχης των κατοίκων αφού με τα την Τιτανομαχία απέκτησε τρεις γιους απ την νύμφη της Ρόδου Ιμαλία. Οι γιοί της επιβίωσαν του Κατακλυσμού καταφεύγοντας στα όρη του νησιού. Το νησί αποδόθηκε στο θεό Ήλιο που εγκαταστάθηκε εκεί με τη νύμφη Ρόδο κόρη του Ποσειδώνα και του έδωσε και το όνομα της συζύγου του. Πριν ονομαζόταν Τελεχεινία από του προϊστορικούς κατοίκους που θεωρούνταν επιδέξιοι τεχνίτες
Οι Ρόδιοι πήραν μέρος στον Τρωικό πόλεμο και ο ηγέτης τους Τληπτόλεμος σκοτώθηκε από τον Λύκιο πολέμαρχο Σαρπηδόνα ενώ αμύνονταν πεισματικά στις επάλξεις του Αχαϊκού στρατοπέδου. Ο Τληπτόλεμος θεωρείται ιδρυτής τον Ροδιακών πόλεων την Καμείρου, της. Λίνδου και της Ιαλυσού. Περίπου τον 10ο προχριστιανικό αιώνα το νησί κατελήφθη από τους Δωριείς.
Οι Ρόδιοι στράφηκαν προς τη ναυτική τέχνη και ταξίδεψαν σ’ όλη τη Μεσόγειο ιδρύοντας αποικίες και εμπορικούς σταθμούς. Άφθονα γεωμετρικά και αρχαϊκά Ροδιακά αγγεία βρέθηκαν στη Μ. Ασία, στη Ρωσία, την Αίγυπτο και την Ιταλία μαρτυρώντας την ακμή του Ροδιακού εμπορίου Σε μια εποχή που οι θάλασσες δεν ήταν ασφαλείς οι Ρόδιοι οπλίτες υπηρετούσαν πεζοναύτες στα εμπορικά πλοία ή στις φρουρές των εμπορικών σταθμών. Το περίφημο πινάκιο στης Καμείρου που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο με παράσταση μονομαχίας του Τρωικού πολέμου ίσως απηχεί τις συγκρούσεις των Ροδίων με τους Κάρες πειρατές. Στα αγγεία της εποχής ο εχθρός μπαίνει πάντα από αριστερά ενώ το έμβλημα του φίλιου οπλίτη είναι πάντα εμφανές.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση μάλλον πρόκειται για το έμβλημα του πολέμαρχου της Ιαλυσού.
Η κεφαλή του αετού εμφανίζεται στα νομίσματα της Ιαλυσού στραμμένη αριστερά. Σύμφωνα με το πινάκιο του Βρετανικού Μουσείου ο πολέμαρχος φέρει ολόκληρο τον αετό και οι ηλιακές σφαίρες της ασπίδας συμβολίζουν την συμμαχία των τριών Ροδιακών πόλεων που έγινε το 900 π.X υπό την αιγίδα του θεού Απόλλωνα..
Αττικά αγγεία προς το τέλος των Περσικών πολέμων όταν η Ρόδος εισήλθε στην Αθηναϊκή συμμαχία. Πιθανόν αρκετοί Καμείριοι οπλίτες υπηρέτησαν ως πεζοναύτες στο στόλο της Δηλιακής συμμαχίας όταν ο Κίμωνας επιχειρούσε στη περιοχή του Νοτιοανατολικού Αιγαίου.
Τα νομίσματα της Λίνδου φέρουν παράσταση του βρυχόμενου λέοντος –συμβόλου του Διός καρίου ή αρίου που θεωρείτο πολεμικός θεός. Η λεοντοκεφαλή στραμμένη αριστερά ίσως ήταν το έμβλημα την οπλιτών της πόλης.
Η έξοδος της Ρόδου το 408 π.Χ από την Αθηναϊκή συμμαχία υπήρξε σταθμός στην ιστορία του νησιού. Ο ολυμπιονίκης Διαγόρας έπεισε τους κατοίκους να κάνουν τον περίφημο συνοικισμό και ένα νέο σύμβολο επιλέχθηκε για τη νέα πόλη που τέθηκε υπό την προστασία του θεού Ηλίου που ή λατρεία του ήταν κοινή σε όλη τη Ρόδο. Στα νομίσματα εμφανίζεται από τη μια η κεφαλή του Ηλίου και από την άλλη ο ιβίσκος. Σύμφωνα με το θρύλο το άνθος αυτό προσέφερε ο Ήλιος στην σύζυγό του Ρόδο όταν παντρεύτηκαν. Έχει επικρατήσει η άποψη το εικονιζόμενο στα νομίσματα και τις σφραγίδες άνθος να ονομάζεται ρόδον αλλά αυτό είναι μάλλον σφάλμα. Το ρόδο θεωρείται εισαγόμενο φυτό στη Ρόδο ενώ ο ιβίσκος γηγενές.
Κάτω από αυτό το έμβλημα οι Ρόδιοι υπεράσπισαν την πόλη τους από το Δημήτριο τον Πολιορκητή. Οι πεζοναύτες του το έφεραν υπερήφανα στις ασπίδες προστατεύοντας του εμπορικούς στόλους της νήσου ως το 42 π.Χ που οι Ρωμαίοι υπέταξαν τελικά το νησί.
Στέφανος Σκαρμίντζος
πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου