Τρίτη 28 Αυγούστου 2012

Τα λύματα «πνίγουν» τον Αλιάκμονα

Σε υδάτινη χωματερή έχει μετατραπεί τα τελευταία χρόνια η τάφρος 66, που διαρρέει τους νομούς Ημαθίας και Πέλλας και λειτουργεί ως αποστραγγιστικό κανάλι. Τα γεωργικά και βιομηχανικά λύματα, που καταλήγουν ανεπεξέργαστα στα νερά της...


τάφρου, φτάνουν μέσω του ποταμού Αλιάκμονα στον Θερμαϊκό κόλπο. Εδώ και δεκαετίες, η τάφρος είναι μια ανοικτή πληγή που ταλαιπωρεί τους κατοίκους της περιοχής, αλλά και μία από τις βασικότερες πηγές μόλυνσης του Θερμαϊκού.

Η τάφρος κατασκευάσθηκε το 1935, όταν αποξηράνθηκε η...
λίμνη των Γιαννιτσών, στο πλαίσιο των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας του κάμπου της Βέροιας αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Πέλλας και της Ημαθίας. Είναι ένα αποστραγγιστικό κανάλι μήκους 39 χλμ., το οποίο συγκεντρώνει τα πλεονάζοντα επιφανειακά νερά της λεκάνης από την Πέλλα και την Ημαθία και αρδεύει τις παρακείμενες γεωργικές εκτάσεις.

Τα νερά της τάφρου 66 χύνονται στον ποταμό Αλιάκμονα (κοντά στο χωριό Κουλούρα), τα νερά του οποίου με τη σειρά τους καταλήγουν στον Θερμαϊκό. Το δέλτα του Αλιάκμονα σχηματίζει μαζί με τα δέλτα των ποταμών Αξιού και Λουδία έναν υγροβιότοπο προστατευόμενο θεωρητικά από τη σύμβαση Ramsar.

Ωστόσο, η τάφρος 66 είναι η πιο υποβαθμισμένη λεκάνη απορροής στη Βόρεια Ελλάδα μετά τη λίμνη Κορώνεια. Για περισσότερα από 20 χρόνια είναι αποδέκτης ανεπεξέργαστων αστικών, αγροτικών και βιομηχανικών λυμάτων. Ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, οπότε και η δραστηριότητα των βιομηχανιών της περιοχής κορυφώνεται, το ρυπαντικό φορτίο από τα απόβλητα είναι εξαιρετικά υψηλό. Επιπλέον, στην τάφρο καταλήγουν λύματα από τις γεωργικές δραστηριότητες των κατοίκων της περιοχής, στα οποία περιέχονται φυτοφάρμακα και εντομοκτόνα, ενώ δέχεται και τα ακατέργαστα λύματα από τους γύρω οικισμούς που δεν συνδέονται με κεντρικά αποχετευτικά δίκτυα και με βιολογικούς καθαρισμούς. Σημαντικό ρυπαντικό φορτίο προέρχεται και από τις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, αλλά και τους ποταμούς Τριπόταμο και Αραπίτσα, οι οποίοι διασχίζουν τη Βέροια και τη Νάουσα αντίστοιχα.

Δυσοσμία

«Εχει υπολογιστεί σε παλιότερες μελέτες ότι το ρυπαντικό φορτίο που δέχεται το κανάλι αντιστοιχεί σε μια πόλη 600.000 κατοίκων. Επιπλέον, τα νερά της τάφρου χρησιμοποιούνται για την άρδευση των παρόχθιων γεωργικών περιοχών, με αποτέλεσμα -σε συνδυασμό και με περιόδους λειψυδρίας- να μην υπάρχει ουσιαστικά ροή των νερών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Αυτό έχει με τη σειρά του ως αποτέλεσμα τον ευτροφισμό, την ελάττωση του διαλυμένου οξυγόνου, τον θάνατο ψαριών και την έντονη δυσοσμία στις παρακείμενες περιοχές.

Τα φαινόμενα αυτά προοδευτικά φαίνεται ότι επιτείνονται τα τελευταία είκοσι χρόνια», τονίζει ο Αναστάσιος Ζουμπούλης, καθηγητής Χημικής και Περιβαλλοντικής Τεχνολογίας του τμήματος Χημείας στο ΑΠΘ.

Η κατάσταση αυτή έχει πυροδοτήσει έντονες αντιδράσεις από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, τους κατοίκους και την τοπική αυτοδιοίκηση. Η δυσοσμία που εκλύεται από τα ρυπασμένα νερά της τάφρου είναι ανυπόφορη, ιδιαίτερα το καλοκαίρι. «Πρόκειται για μια επίθεση στην υγεία τους, αφού το κανάλι χρησιμοποιείται για την άρδευση γεωργικών καλλιεργειών. Την ίδια στιγμή είναι απειλή και για την υγεία των ζώων, που πίνουν νερό από την τάφρο. Ο θάνατος των ψαριών που επιπλέουν στα νερά είναι πλέον συχνό φαινόμενο», περιγράφει ο Νίκος Ασλάνογλου, επικεφαλής της Οικολογικής Ομάδας της Βέροιας, η οποία προσπαθεί εδώ και χρόνια να ευαισθητοποιήσει τις Αρχές με συνεχή υπομνήματα για τον καθαρισμό της τάφρου και για αυστηρούς ελέγχους στους βιολογικούς καθαρισμούς των βιομηχανιών.

Στην Ημαθία και την Πέλλα λειτουργούν διάφορες βιομηχανίες επεξεργασίας λαχανικών και φρούτων και κατεργασίας μαρμάρου, οι οποίες, στην πλειονότητά τους, δεν τηρούν τους περιβαλλοντικούς κανόνες παραγωγής. Μάλιστα, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες λειτουργούν στο μέγιστο της δυναμικότητάς τους.

«Μόνο μία βιομηχανία λειτουργεί σωστά και πλήρως τον βιολογικό καθαρισμό της, ενώ άλλη μία βρίσκεται στον σωστό δρόμο και θα λειτουργεί σύντομα και αυτή το σύστημα επεξεργασίας των λυμάτων. Οι υπόλοιπες τέσσερις ή πέντε που θα λειτουργήσουν φέτος, αν και έχουν υποστεί ελέγχους και πρόστιμα, δεν λειτουργούν τον βιολογικό καθαρισμό γιατί το κόστος λειτουργίας του είναι υψηλό», εξηγεί ο κ. Ασλάνογλου.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ
"Ο ηρωικός άνθρωπος αισθάνεται πως είναι διαλεγμένος από την Μοίραν ως αγωνιστής και ως μάρτυς - περισσότερον ως μάρτυς, αφού την επιτυχίαν δεν την μετρεί με αποτελέσματα άμεσα, με αριθμούς και μεγέθη, δεν την μετρεί καν διόλου. Είναι το αλεξικέραυνον, που θα συγκεντρώση επάνω του (θα προσελκύση μάλλον εθελουσίως) όλας τας καταιγίδας και όλα τ' αστροπελέκια, διά να προστατευθούν τα κατοικητήρια των ειρηνικών ανθρώπων. Εις την ετοιμότητα του κινδύνου, τον σύρει με ακαταμάχητον έλξιν η αισθητική, θα έλεγα, γοητεία του κινδύνου, η συναίσθησις ότι είναι προνόμιον των ολίγων να συντρίβωνται υπέρ των άλλων υπό των άλλων - το πολυτιμότερον προνόμιον! Ο ηρωικός άνθρωπος δεν είναι το άνθος, δεν είν' ο καρπός - αυτά αντιπροσωπεύουν το παρόν και του παρόντος την ανεπιφύλακτον χαράν. Είναι ο σπόρος που θα ταφή και θα σαπίση δια ν' αναφανή το άνθισμα και το κάρπισμα. Είν' εκείνος που θάπτεται δια να εορτασθή η ανάστασις, και ανάστασις χωρίς ταφήν δεν υπάρχει."

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ
Απάντηση στο Ρουσίτ Πασά στα 1822

''Πασά μου, μου στέλνεις ένα μπουγιουρντί, μου λες να προσκυνήσω, και εγώ πασά μου ερώτησα τον πούτσο μου τον ίδιο, και αυτός μου αποκρίθηκε να μη σε προσκυνήσω κι αν ερθείς επάνω μου ευθύς να πολεμίσω''

Και απάντηση στον Σιλιχτάρ Μπόδα στα 1823

''Γαμώ την πίστιν σας και τον Μωχαμέτη σας. Δεν εντρέπεσθε να ζητείτε «από ημάς» συνθήκην με «έναν» κοντζιά σκατο-Σουλτάν Μαχμούτην -να τον χέσω και αυτόν και τον Βεζίρην σας και τον Εβραίον Σιλιχτάρ Μπόδα την πουτάνα! - Άμα ζήσω, θα τους γαμήσω. Άμα πεθάνω, θα μου κλάσουν τον πούτσο''

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
"Φυλάτε τη Γη σας και την Τιμή της μόνο με Σπαθί. Πάψετε σαπιοδάσκαλοι και σαπιορήτορες- ΑΝΑΦΟΡΑΤΖΗΔΕΣ- να εξευτελίζετε τη Φυλή. Πάψετε παλιόγρηες τις κλάψες, τα σάλια, τα μελάνια και πιάστε το Σπαθί. Τα πάντα στη Ζωή -Η ΦΥΣΙΣ ΤΟ ΛΕΕΙ- κατακτώνται με το Σπαθί."

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ
















Όταν αποφασίσαμε να κάμωμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε «πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπαιδευμένοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμε την Επανάσταση. Εις τον πρώτο χρόνο της Επαναστάσεως είχαμε μεγάλη ομόνοια και όλοι ετρέχαμε σύμφωνοι. Ο ένας επήγεν εις τον πόλεμο, ο αδελφός του έφερνε ξύλα, η γυναίκα του εζύμωνε, το παιδί του εκουβαλούσε ψωμί και μπαρουτόβολα εις το στρατόπεδον και εάν αυτή η ομόνοια εβαστούσε ακόμη δύο χρόνους, ηθέλαμε κυριεύσει και την Θεσσαλία και την Μακεδονία, και ίσως εφθάναμε και έως την Κωνσταντινούπολη. Τόσον τρομάξαμε τους Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνα και έφευγαν χίλια μίλια μακρά. Εκατόν Έλληνες έβαζαν πέντε χιλιάδες εμπρός, και ένα καράβι μιαν άρμάδα...

(Μέρος του λόγου που εκφώνησε ο Κολοκοτρώνης στην Πνύκα).

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ

ΙΩΝ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ
Δεν με μέλει αν βάλω σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση, μια κυβέρνηση που δεν την σέβομαι, δεν είμαι καμωμένος για την κυβέρνηση ή για το κράτος, έγινα για το έθνος, και το ξέρω επειδή γι’ αυτό ίσα-ίσα πονώ. Για την κυβέρνηση μου έρχεται σιχαμός και καταφρόνια, άμα συλλογίζομαι την κυβέρνηση ξεπέφτω, μαργώνω και μαραίνομαι. Σηκώνομαι, ξανοίγω και ανθοβολώ άμα νοιώθω τον Ελληνισμό. Σε όποια γωνιά του Ελληνισμού και αν βρεθώ, θα πασχίζω πάντα να δυναμώνω, να ξυπνώ, να ζωντανεύω την ψυχή του, και ας γίνει οτι γίνει. Ξυπνώ καθε ύπνο, κεντρίζω καθε βαρεμό, συνδαυλίζω κάθε στάχτη, ξεσκεπάζω καθε σπίθα κρυμμένη και ανάβω κάθε φωτιά σβησμένη, βγάζω κάθε πνοή κουρασμένη και παίζω κάθε χορδή σιωπηλή. Ξυπνώ, ξυπνώ, ξυπνώ και γι αυτό με λεν και ξυπνητήρι…

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ
Είδα στον ύπνο μου τον Παύλο τον Μελά, να παίρνει σάρκα για να πει μια ιστορία για κάποια αγέρωχα κι αδούλωτα μυαλά, που προδιαγράφουν της Πατρίδας την πορεία. .
..

Είχ’ η μορφή του θλίψη, πόνο και οργή, για αυτούς που σήμερα τις τύχες μας ορίζουν, που ασελγούν πάνω σ΄ανθρώπους και σε γη και καθετί Ελληνικό το αφορίζουν.
...
Μέσα στην μπλε του την αντάρτικη στολή και με το χέρι του στη μαύρη τη πιστόλα, δίνει στους άντρες του ξανά την εντολή Ελευθερία και Πατρίδα πάνω από όλα!
...
Αν θες στον ύπνο σου να έρθει ο Μέλας μαζί μ’ αγγέλους, σκοτωμένα παλικάρια, να σε τραβήξουν απ ’τον δρόμο που τραβάς, για να βαδίσεις τα δικά τους τα αχνάρια... ..
.
φέρε στα μάτια σου του Παύλου τη στολή, ορκίσου πάνω της, πως δεν θα τον προδώσεις και συρε να βρεις την δική σου εντολή αφού τον ύπνο του εχθρού μας θα στοιχειώσεις.

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP