ΙΟΒΕ: Η ελληνόκτητη ναυτιλία μπορεί να βγάλει την χώρα από την κρίση
Ως συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας χαρακτηρίζει την ελληνόκτητη
ναυτιλία το Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών σε έρευνά
του. Μάλιστα θεωρεί πως η ηγετική θέση της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην
παγκόσμια αγορά και η συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία μπορεί να
οδηγήσει τη χώρα στην έξοδο από... την κρίση.
Σύμφωνα με την έρευνα, τα δυνητικά οφέλη από την προσέλκυση ναυτιλιακών επενδύσεων από το εξωτερικό στη χώρα μας μπορεί είναι πολύ μεγάλα και ενδέχεται να γίνουν ορατά ακόμα και σε χρονικό ορίζοντα τριετίας.
Όμως η πραγματοποίησή τους εξαρτάται από επτά παράγοντες, σύμφωνα με την έκθεση. Σταθερό οικονομικό και πολιτικό υπόβαθρο, εθνικό Σχέδιο για τη ναυτιλία, αξιοποίηση και ανάπτυξη υποδομών, ενίσχυση ναυτιλιακής εκπαίδευσης, προσέλκυση ξένων ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, ενίσχυση των συναφών κλάδων με τη ναυτιλιακή δραστηριότητα και ενίσχυση των υπόλοιπων κλάδων. Υπογραμμίζεται επίσης ότι η επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, αποτελεί μια πρώτη ισχυρή ένδειξη της πρόθεσης της κυβέρνησης να υποστηρίξει αποτελεσματικά την αναπτυξιακή πορεία του κλάδου στη χώρα αλλά και διεθνώς.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που επικαλείται η έρευνα, η ελληνόκτητος ναυτιλία το 2009 συνεισέφερε άμεσα η έμμεσα στα φορολογικά έσοδα του κράτους 790 εκατ. ευρώ και 192 χιλιάδες θέσεις εργασίας. Οι θαλάσσιες μεταφορές τον ίδιο χρόνο συνεισέφεραν άμεσα στη χώρα 8,4 δισ. ευρώ προστιθέμενη αξία (περίπου το 4% του συνόλου της οικονομίας).
Στην έρευνα τονίζεται ότι η ποντοπόρος ναυτιλία μπορεί να απολαμβάνει ευνοϊκό φορολογικό πλαίσιο σε σύγκριση με τους υπόλοιπους κλάδους της Ελληνικής οικονομίας, ωστόσο τονίζεται, ότι μια δυσμενή για τον κλάδο μεταβολή των φορολογικών ρυθμίσεων, δεν πρόκειται να συνεισφέρει στην προσέλκυση της διεθνούς ναυτιλίας - αντίθετα ενδέχεται να οδηγήσει σε μετανάστευση προς την αντίθετη κατεύθυνση, στην έξοδο δηλαδή σημαντικού μέρους του ελληνόκτητου στόλου στο εξωτερικό.
Η ναυτιλιακή πολιτική πρέπει να ανεξαρτητοποιηθεί από τον πολιτικό κύκλο εναλλαγών των κυβερνήσεων, με την υιοθέτηση ενός στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης με ευρεία πολιτική και κοινωνική στήριξη, υποστηρίζει η έρευνα του ΙΟΒΕ ενώ ανάμεσα στα άλλα κρίνει απαραίτητη, την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά ως ενός κέντρου ναυτιλίας, όπου θα συγκεντρώνεται το σύνολο του ναυτιλιακού πλέγματος (Maritime Cluster) με σκοπό την μετατροπή του σε ανταγωνιστικό πόλο έλξης για την παγκόσμια ναυτιλία.
Σύμφωνα με στοιχεία του 2010 που επικαλείται το ΙΟΒΕ οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν πάνω από 4.065 φορτηγά πλοία, εκ των οποίων περίπου 3.760 εκτιμώνται ότι είναι ποντοπόρα, ενώ σε χωρητικότητα ο ελληνόκτητος στόλος ηγείται της παγκόσμιας ναυτικής αγοράς με 184 εκατ. τόνους τονάζ (dwt), ενώ σε κοντινή απόσταση βρίσκεται η Ιαπωνία.
Σημειώνεται επίσης ότι το 52% των εισηγμένων ναυτιλιακών στα δύο μεγαλύτερα (με βάση την κεφαλαιοποίηση) χρηματιστήρια στο κόσμο - NYSE και NASDAQ - έχουν Έλληνες ιδιοκτήτες. O ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε σημαντικά κατά τη χρονική περίοδο 1990 - 2008, ενώ ο ρυθμός αύξησης ανακόπηκε στη συνέχεια. Απότομη αύξηση σημειώθηκε το 2011 στις παραγγελίες πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου LNG από τους Έλληνες εφοπλιστές
Σύμφωνα με την έρευνα, τα δυνητικά οφέλη από την προσέλκυση ναυτιλιακών επενδύσεων από το εξωτερικό στη χώρα μας μπορεί είναι πολύ μεγάλα και ενδέχεται να γίνουν ορατά ακόμα και σε χρονικό ορίζοντα τριετίας.
Όμως η πραγματοποίησή τους εξαρτάται από επτά παράγοντες, σύμφωνα με την έκθεση. Σταθερό οικονομικό και πολιτικό υπόβαθρο, εθνικό Σχέδιο για τη ναυτιλία, αξιοποίηση και ανάπτυξη υποδομών, ενίσχυση ναυτιλιακής εκπαίδευσης, προσέλκυση ξένων ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, ενίσχυση των συναφών κλάδων με τη ναυτιλιακή δραστηριότητα και ενίσχυση των υπόλοιπων κλάδων. Υπογραμμίζεται επίσης ότι η επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, αποτελεί μια πρώτη ισχυρή ένδειξη της πρόθεσης της κυβέρνησης να υποστηρίξει αποτελεσματικά την αναπτυξιακή πορεία του κλάδου στη χώρα αλλά και διεθνώς.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που επικαλείται η έρευνα, η ελληνόκτητος ναυτιλία το 2009 συνεισέφερε άμεσα η έμμεσα στα φορολογικά έσοδα του κράτους 790 εκατ. ευρώ και 192 χιλιάδες θέσεις εργασίας. Οι θαλάσσιες μεταφορές τον ίδιο χρόνο συνεισέφεραν άμεσα στη χώρα 8,4 δισ. ευρώ προστιθέμενη αξία (περίπου το 4% του συνόλου της οικονομίας).
Στην έρευνα τονίζεται ότι η ποντοπόρος ναυτιλία μπορεί να απολαμβάνει ευνοϊκό φορολογικό πλαίσιο σε σύγκριση με τους υπόλοιπους κλάδους της Ελληνικής οικονομίας, ωστόσο τονίζεται, ότι μια δυσμενή για τον κλάδο μεταβολή των φορολογικών ρυθμίσεων, δεν πρόκειται να συνεισφέρει στην προσέλκυση της διεθνούς ναυτιλίας - αντίθετα ενδέχεται να οδηγήσει σε μετανάστευση προς την αντίθετη κατεύθυνση, στην έξοδο δηλαδή σημαντικού μέρους του ελληνόκτητου στόλου στο εξωτερικό.
Η ναυτιλιακή πολιτική πρέπει να ανεξαρτητοποιηθεί από τον πολιτικό κύκλο εναλλαγών των κυβερνήσεων, με την υιοθέτηση ενός στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης με ευρεία πολιτική και κοινωνική στήριξη, υποστηρίζει η έρευνα του ΙΟΒΕ ενώ ανάμεσα στα άλλα κρίνει απαραίτητη, την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά ως ενός κέντρου ναυτιλίας, όπου θα συγκεντρώνεται το σύνολο του ναυτιλιακού πλέγματος (Maritime Cluster) με σκοπό την μετατροπή του σε ανταγωνιστικό πόλο έλξης για την παγκόσμια ναυτιλία.
Σύμφωνα με στοιχεία του 2010 που επικαλείται το ΙΟΒΕ οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν πάνω από 4.065 φορτηγά πλοία, εκ των οποίων περίπου 3.760 εκτιμώνται ότι είναι ποντοπόρα, ενώ σε χωρητικότητα ο ελληνόκτητος στόλος ηγείται της παγκόσμιας ναυτικής αγοράς με 184 εκατ. τόνους τονάζ (dwt), ενώ σε κοντινή απόσταση βρίσκεται η Ιαπωνία.
Σημειώνεται επίσης ότι το 52% των εισηγμένων ναυτιλιακών στα δύο μεγαλύτερα (με βάση την κεφαλαιοποίηση) χρηματιστήρια στο κόσμο - NYSE και NASDAQ - έχουν Έλληνες ιδιοκτήτες. O ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε σημαντικά κατά τη χρονική περίοδο 1990 - 2008, ενώ ο ρυθμός αύξησης ανακόπηκε στη συνέχεια. Απότομη αύξηση σημειώθηκε το 2011 στις παραγγελίες πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου LNG από τους Έλληνες εφοπλιστές
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου